Böcker, böcker, böcker


Jag bara älskar böcker!

Böcker är liksom en genväg till en annan dimension…en chans att få djupdyka i andra människors liv och känslor. En möjlighet att få uppleva saker som man inte trodde var möjliga…en möjligthet att få mer kunskap och insikt. Böcker är kärlek, politik, makt, information…ja, böcker är allt!.

Jag har varit en bokslukare sedan barnsben. Mycket tack vare min kära mor som tidigt började läsa för oss när vi så var små och som lärde oss att böckerna gav oss en gratisbiljett in till en annan värld. När jag gick i ettan brukade jag tipsa fröken om vilka böcker hon skulle läsa för klassen och hon gav mig i sin tur tips på böcker som hon trodde jag skulle tycka om. Jag läser allt jag kommer över, alltifrån rena faktaböcker till tjocka tegelstensromaner i olika genrer. När jag var mindre älskade jag bland annat indianböcker. Kommer aldrig att glömma första gången jag läste varghunden av Jack London, jag var 8 år och var helt såld.

Man får en viss relation till en bok som man läst och som gripit en på ett speciellt sätt. Jag har en del sådana böcker. Det är inte alltför många men jag har en speciell relation till dem eftersom de betytt mycket för mig eller helt enkelt för att jag tycker att de är väldigt bra. Under åren har det blivit en hel del, har ingen aning om hur många jag läst…men ibland ångrar jag att jag inte fört lite dagbok över böckerna och författarna. För att minnas dem…Så nu tänkte jag  att jag skulle föra lite dagbok här och kanske få lite lästips av er och förhoppningsvis även kunna ge er några :).

Kommentarer

