Trapperliv

Igår eftermiddag åkte jag, Nils och Stalo ut till Nils jaktmarker nära Blaikfjället  för att vittja alla mårdfällor och även sätta ut några nya.  Nils är väl den egentliga fångstmannen av oss två, jag brukar bidra med agn till dem ibland och självklart följa med och vittja.  Det är ju slagfällor så det räcker om de vittjas en gång i veckan, vilket är ganska tur då man först måste åka ett par mil med bil och sedan åtskilliga mil till med skoter. Jag föredrar ju skidor istället för skotern (eller hur Lotta?  :), men för att hinna och även kunna ta med all packning är den ett måste.

Vi hade med oss lite god mat och fredagkväll/natt tillbringade vi i deras jaktkoja mitt i vildmarken. I morse klev vi upp tidigt och styrde kosan mot fällorna.  Ingen mård denna gång, men vi är säkra på att få en vid nästa vittje. Underbart väder och härligt att få vara ute. Här följer några bilder från dagen:

Ja, ursäkta den katastrofala skärpan. Men det var den bästa bild som min kamera kunde prestera på månen och aftonstjärnan i mörkret. När vi kom fram till stugan var det mörkt, men ett fantastiskt mån- och stjärnljus!


Stalo fick springa bakom vårt ekipage. Men när orken tröt var både jag och vovven tvungna att ta plats på släden.


Jag dricker det sista av mitt morgonte innan vi åker iväg. Påpälsad som bara den.


Glesbygdsidyll. Är det inte ganska typiskt att just en sån här "tavla" hänger i gubbarnas jaktkoja? 🙂


Vinterlandskap


Mårdfälla


Mycket snö! När jag hoppade ner från skotern första gången var det upp till höfterna.


Jag och Stalo busar


Det är härligt att få bli kliad på magen!


Klövkampens Stalo (min Fajta är mor)


Mårdspår, vi såg gott om dem!


Vinterlandskap


Järvspår. De små spåren vid sidan av är en räv.


Vi gjorde upp eld och fikade. Stalo var trött och åt glupskt


vy

Kommentarer

