Fajta

Ett inlägg om min Jämthundstik, Klövkampens Fajta. Hon är född -04 och är "dotterdotter" till min första jämthundstik Klövkampens Rita.

Redan tidigt stod det klart att hon skulle bli en bra älghund. Första släppet skällde hon över en timme.  Hennes första höst sköt jag två älgar åt henne och pappa dessto fler, bland annat en ståtlig 16-taggare. Ifjol blev hon klar jaktchampion och jag hade en fin säsong med henne, trots att hon oturligt nog löpte de två första veckorna av jakten.

Hennes största fördelar är hennes sök och förmåga att finna älg. Jag vet att är hon över en kilometer bort dröjer det inte länge förrän hon tar upp. Dessutom så har hon ett väldigt bra skall. Men framförallt tycker jag om henne och hon samarbetar bra. Hon kommer så gott som alltid tillbaka. Det är väldigt intressant att följa henne i skogen med gps-pejlen, som ger mig en helt annan insyn i hur hon jobbar under jakten.

Jag och Fajta brukar ju också gå minst en fjälltur om året tillsammans. Alltid när jag kör bil lägger hon huvudet på min axel och hon är en riktig kelgris. Snarkar gör hon ibland. Snäll är hon som få vilket bland annat Tjorven har märkt, men vid älgen vill hon helst att andra hundar ska hålla sig borta.

Jag har haft många härliga stunder tillsammans med Fajta, och hoppas på fler. Just nu är hon så tjock om magen att jag tror hon kommer att spricka innan valparna kommer.

Kommentarer

