Vinterfiske

Det är ju inte bara jakt som jag tycker om utan även fiske. Sommar som vinter. Vårvintern här uppe är ju verkligen underbar och en av de bästa årstiderna. Helst fiskar jag ädelfisk, men huvudsaken är ändå att det nappar! Kikmete är riktigt kul och egentligen kan  jag inte begripa att man kan stirra på en krok och maggots i timtal…så länge att man får avtryck av iskanten i pannan. Vi brukar fara ut och fiska så gott som varje helg om det inte är uruselt väder eller om vi måste köra in ved. Allra bäst tycker jag det är då familjen åker före med skoter och jag tar hundarna å skidorna och kommer efter. Under påsk är det ju alltid familjens egen fisketävling som gäller med ett speciellt poängsystem. Jag hoppas verkligen att jag kan komma med i påsk…men jag har ju erbjudit pappa att jag kan ta hand om valparna då så vi får väl se.

Under mellandagarna var  vi på storrödingfiske i Ankarsund. Vi fick en hel del fin fisk där. Värst av allt var att jag blev att med mitt spö och en lånad lyspirk. Jag hade precis ställt in blänket och kroken på rätt nivå och skulle ta på mig handskarna så jag knep fast spöet mellan knäna. Det var iskallt och blåste. Men tjofs….spöet dök i fullfart rätt ned i hålet. Trots att jag slängde handskarna och störtdök jag också så försvann det på en gång. Morfar Roffe fiskare  som stod inte långt ifrn mig sa ”det där var nog en sån trekilosbaddare som jag fick förra gången”. Det kändes inte som det var så mycket till tröst. Kändes dock bra att jag fick dubbelt så mycket fisk än Nils :).

Jag och Nils brukar skida till fjälls till en avlägsen sjö in på norska sidan och fiska varje år, oftast i slutet av april/början av maj. Vi tar då med oss vovvar och tält och sover ute ett par nätter. Det är en av årets höjdpunkter. Känns bra att drömma tillbaka en sådan grådag som denna då jag dessutom inte tar mig någonstans…

Här är några bilder från fjolårets tur.

    Kirjesålandets Nero och Klövkampens Goda


Jag och Goda vid riksgränsen


Fjäll


Kirjesålandets Nero, Nils jämthund


Tältlägret


Fisk!


Klövkampens Goda


Fjäll

Snygga solbrillor….mammas gamla. Men jag höll på att bli snöblind. 


Goda


Nils leder i utförsbacken, men jag och Goda tog snabbt i kapp 🙂

Kommentarer

