Kallblodig mördare…?

Lade ut ett inlägg på robsoft. Lägger ut det här också, kom gärna med synpunkter och åsikter!

För flera år sedan lade jag ut en del bilder på älgar och annat vilt jag skjutit på min hemsida. Det dröjde inte länge förrän jag fick otrevliga mail och gästboksinlägg från anonyma användare. Det händer fortfarande att jag får sådana mail.

Där stod det flera saker i stil med:
”Fy, för kallblodiga mördare som du”
”Hur kan man skjuta djur?”
”Du e ju sjuk…”
”Tjejer ska inte jaga…okvinnligt. Vi människor behöver inte jaga alls egentligen, allt finns ju på affärn.”
”Hur kan man påstå sig gilla djur och natur då man dödar och förstör?”
”ryser till när jag förstår att jakt enbart är en hobby. En hobby att döda djur?!?!!? Då låter det sjukt. Jagar man för köttets skull så är det försvarbart (typ för att det är gott kött, nyttigt, billigt), men att jaga för att det är en hobby / en kick att skjuta något till döds???? nej fy.”

Vissa försökte jag besvara, men snart insåg jag att det i många fall var hopplöst. De förstår inte, vill inte förstå heller. Så fort det är en artikel om jakt i lokaltidningen typ vk, dyker liknande kommentarer upp. När Nils och Björn skjutit björnen så fick de ett hatbrev.

Har ni stött på dessa jaktmotståndare och hur bemöter ni dem? Hur är synen på oss jägare hos dem som inte jagar, vad upplever ni…? Eller är du jaktmotståndare själv, hur resonerar du?

Mitt svar som jag skickade ut till flera av dem:
Jag har inget emot att det finns människor som inte gillar jakt. Vi är alla olika och har rätt att få tycka vad vi vill. I en debatt eller diskussion bör man undvika att säga hur någon eller några är genom påhopp och dumförklaringar sådant skapar bara onödig ilska och vrede, utan istället lägga fram sina argument och åsikter på ett bra sätt. Det jag önskar är att jaktmotståndare kan acceptera mitt val av intresse lika mycket som jag respekterar och accepterar deras. Jag vill inte gärna kallas för kallblodig mördare eller få hotbrev.

Jag jagar av flera olika anledningar. Först och främst älskar jag att vara ute, det är det bästa som finns och vi i Vilhelmina är bortskämda med en otroligt vacker och viltrik natur. Sedan tycker jag att samarbetet och kontakten med hunden under jakten är väldigt speciellt. Det är svårt att beskriva, det är en otrolig känsla. Det är oerhört spännande och jag får en stor kick av att få smyga in på ett ståndskall och lyckas fälla en älg. Köttet ser jag som en stor tillgång, har aldrig handlat nötkött i butik i hela mitt liv. Och älgkött är gott! Den person som är jaktmotståndare men som samtidigt köper falukorv på Ica har jag svårt att förstå. Jag tycker att detta är en mer svårförklarad handling ur etisk synpunkt än jakt. Då grisen fötts upp i massproduktion, en älg har levt ettvilt och fritt liv. Jakten är dessutom en mycket social samvaro och präglas av samarbete och kamratskap. Jakten är mycket mer än bara ett fällande av vilt, men det är ju ändå en viktig del i jakten. Den jägare som säger att han/hon enbart jagar för naturupplevelsen borde hellre använda sig av en gångstav i skogen istället för bössa.

Jakten på älg och rovdjur har mycket med viltvård att göra. Eftersom mycket av vår skog numera består av många (alltför många)kalhyggen finns det mycket mat för älgarna. Utan jakten skulle älgarna bli väldigt många, detta skulle leda till stora beteskador och betydligt fler viltolyckor. Utan rovdjursjakt ex. på räv skulle vi ha betydligt färre skogsfågel, hare och annat småvilt i våra skogar.

Jag anser att jakt för det mesta är ett bra och sunt intresse och ofta visar på ett jordnära sinnelag. Jag kan dock hålla med om att jakten och utrotningen av många djurarter både har varit och är oetisk och oförsvarbar. En bra jägare är mån om viltet och vill att det ska finnas kvar (inte bara för att skjuta det) utan för att man är rädd och värnar om naturen och dess artrikedom.

Kommentarer

