Hjortronplock

Skriver detta fast det inte är bärsäsong. Kom bara att tänka på det då vi åt rårörda hjortron och glass igår =).

Jag älskar ju att plocka bär och sedan göra sylt, rårörda, gelè eller saft. Jag plockar alltfrån hallon till svartvinbär. Det bästa är ju att bärsäsongen oftast är bäst precis innan jakten börjar. Men ibland jag kommer ju på fina bärmarker under jakten också, som jag kan lägga på minnet. Flera gånger har jag varit ute och jagat på dagen, och sedan farit tillbaka på samma område med bärhinken på kvällen. Måste ju faktiskt stoltsera med att jag aldrig någonsin köpt sylt i butik!

Dessa bilder tog jag ifjol:

Jag brukar aldrig plocka orensat. Men just denna gång gjorde jag för att spara lite tid. Eftersom jag skulle jobba under natten och ville hinna plocka så mycket som möjligt. Men jag fick ångra mig dagen efter då jag rensade bären…

Hittade en kompis på hjortronmyren


Det var ett lite speciellt hjortronår ifjol. På vissa ställen där det brukar finnas, fanns det inte ett bär. Men på andra, fanns det gott om dem!


Dajna, då liten, var så klart med!

Kommentarer

