”Gammtupp”

Den 25 augusti drar fågeljakten igång och det är nästan lika heligt som första måndagen i september. Varje ledig stund ägnas då till fågeljakt framtill älgjakten drar igång.


Jag hade arbetat dag på akutavdelningen och det hade varit mycket att göra. Jag kände, trots att jag var trött, att jag måste ut och jakta en sväng. Är det någonstans jag kan hämta nya krafter så är det i skogen. Jag tog bössan och Bitzi med mig och åkte till hemmamarkerna.

   Det var en vacker augustikväll och skogen doftade av svamp och fuktig mossa. Jag visste att det fanns gott om fågel i området eftersom jag plockat blåbär där för några dagar sen. Det dröjde inte länge sedan jag släppt Bitzi förrän jag hörde de första skallen samtidigt som ett par orrar susade förbi mig. Tydligen satt en fågel kvar eftersom Bitzi nu skällde för fullt ett par hundra meter framför mig. När jag kom närmare drog jag ned kepsen och tog på mig ansiktsskyddet och började ansmygningen. Sista biten ålade jag mig fram. Tillsist fick jag se Bitzi under en stor yvig gran. Men hur jag än synade trädet fick jag inte syn på fågeln… Jag började då sakta dra mig bakåt för att påbörja ansmygningen ur en annan vinkel, och i samma veva såg jag hur orrhönan rörde sig i trädet. Men då var det redan försent, fågeln anade oråd och flög. Bitzi sökte upp mig för att liksom kolla upp vad jag hade för mig egentligen. Jag svor tyst över min klantighet och fortsatte.

Bitzi gjorde några söksvängar innan jag hörde hur hon började skälla långt bort. När jag väl närmade mig gav mig tusan på att den fågeln skulle i backen. Bitzi skällde på förfullt och väldigt tätt, ett tecken på att hon ser fågeln i trädet. Jag såg till att jag började ansmygningen med solen i ryggen och rörde mig långsamt framåt i skydd av träd och ris. Jag fick syn på Bitzi som även denna gång skällde under en gran och mellan grenverket fick jag se en orrtupp som nästan satt i topp. Jag lyfte bössan, tog sikte och sköt. Fågeln dråsade i backen med en duns. Bitzi var genast på den och jag kände glädjen sprida sig i kroppen. Äntligen. Jag skar av en fot av fågeln och gav den till vovven samtidigt som jag klappade om henne.

Jakten fortsatte och Bitzi började skälla igen upp mot en liten myrholme inte alltför långt ifrån där jag skjutit orrtuppen. Jag tog för givet att det var ännu en orre eftersom det var så nära. Jag låt henne skälla en stund eftersom det i regel gör fågeln mindre känslig för störningar i omgivningen. Det var en besvärlig ansmygning som sedan följde. Tillsist när jag smugit mig nära nog så ålade jag mig fram tills jag fick se trädet som jag förmodade att Bitzi skällde på. Trädet stod vid myrkanten och jag spanande länge för att se fågeln men den röjde sig inte.
    Tillsist förstod jag att fågeln måste sitta i trädet men dessvärre mot myrkanten. Jag kunde inte se den från mitt håll, men jag skulle aldrig kunna smyga mig på den från myren heller. Sakta, sakta smög jag mig fram tills jag nästan var under trädet. Jag hade nerverna på helspänn och bara väntade på att få höra fågeln lyfta. Bitzi skallade på bara ett par meter framför mig. Jag lyftblicken uppåt och fick nästan genast syn på fågeln. Jag skulle omöjligt ha fått syn på den om jag inte kommit så nära, den satt så illa till. Mitt i trädet satt den, nära stammen. Det var en stor svar kluns, tack och lov med huvudet vänt mot Bitzi. Jag lyfte bössan och sköt. Med ett brak så föll fågeln genom grenarna och landade på backen. Det var sedan en fin gammtupp jag lyfte upp från marken. Jag blev nästan lite förvånad eftersom den inte hade skärt näbb, för det brukar ofta större tjädrar göra. Jag klappade om Bitzi och sedan började vi bege oss hemåt igen. Det hade börjat mörkna och jag ville hinna till bilen innan det var alltför svart. Väl hemma  så vägde jag och Nils tjädern och vågen visade exakt 5.1kg.


Bilden tog Nils när jag kom hem. För det är inte alltid jag har kameran med mig =).

Kommentarer

