Jaktprat…

Igårkväll så bjöd Nils och jag Björn på mat. Han är ensam i helgen då Ingrid är i Stockholm. Björn och Nils berättade att de hade sett spår av flera björnar när de var ute på deras jaktmarker idag. Så nu är bamse vaken =). De hade även sett en kungsörn, ett orrspel och järvspår. 

När vi ätit färdigt kom min farbror Svenne förbi, han hade varit och hämtat "sättspären", och satt länge med oss och vi pratade om allt möjligt. Mycket jaktprat blev det förtåss och  jag tycker alltid om att få lyssna till historier om storoxar och arga älgkor och stinkande björnar. Speciellt då jag själv är med i vissa av dem och kan känna igen mig =). 
    Jag och Svenne har jagat och fiskat mycket tillsammans och skrattat gott åt varandra i skogen. Vi delar många fina minnen. Han har skrattat åt mig då jag kämpat mig fram mellan meterhöga rulltuvor och ibland ramlat pladask i lervällingen, då han med sina betydligt längre ben inte haft större besvär. Jag å min sida har mått riktigt gott då han plumsat och blött sig genom isen eller gått igenom snön, som burit mig men inte en stor karl som han! En sommar tillbringade vi nästan varenda kväll i båten och fiskade och pratade om allt som hör livet till. Det var han som förhörde mig inför jägarexamen, som skötte lerduvekastaren åt mig då jag skulle träna inför uppskjutningen och som lärde mig ladda min egen ammunition och mycket annat. Jag har mycket att tacka min farbror för.

När jag sedan gick en promenad i blåsvädret innan jobbet så tänkte jag på vad Nils sa häromkvällen: "Du har alldeles för mycket av jaktdjävulen i dig!" han sa det på skämt förståss. Men en viss sanning ligger det nog i det. Jag kom ihåg då jag som liten tjatade mig till att få följa med pappa ut i skogen och hur jag tillsist inte orkade och sa att "mina ben kan int gå na mer" så det var bara för oss att bege oss hem.  Eller då jag följde med på ett riktigt älgstånd för första gången och vi höll på att bli översprugna av en älgko. Jag tror inte det är så många tjejer som önskat sig en leupoldkikare till bössan i examenspresent på studenten….jag hoppas att vi blir fler!


(Jag hade hellre velat lägga ut en bild på Svenne…men jag vet inte om han kanske skulle misstycka. Han gillar inte alls att vara med på kort. =)

Kommentarer

