Bäverjakt

Igår var jag och min farbror Svenne och jagade bäver. Bävrarna lös med sin frånvaro (igen) men ett plask fick vi i alla fall höra. I vilket fall som helst var det en fin kväll och vi fick se mycket vilt. Tre älgar möttes oss först och sedan fick vi se allt från tranor till enkelbeckasiner. Beckasinerna gör ju ett så härligt ljud ifrån sig då de dyker i luften. En hel del gäss såg vi också och de skrek och skränade. När de väl lyft från backen så flög de över oss flera gånger och jag tror nog att alla djur inom ett par kilometers omkrets måste ha blivit varnade att vi var i antågande av dessa fåglar. Kanadagässen var nog värst ändå. Jag och Svenne hade delat på oss och när jag kom gående så istället för att flyga iväg så kom de allt närmare och försökte skrämma mig med ett hemskt oväsen. Tillsist gav de upp och simmade vidare.
    Både mink, räv och älg hade vandrat efter strandkanten och lämnat spår i leran. Det var rätt mycket vatten i bäcken och bitvis riktigt besvärligt att ta sig fram bland översvämmade rulltuvor. Annars var det en härlig kväll, men visst hade det varit pricken över i:t att få skjuta en bäver.

Hur har bäverjakten gått för er?



Inte purfärskt direkt, men ett bevis på att det faktiskt finns några i bäcken.


Ännu bättre bevis

Kommentarer

