Kabbeleka

Kabbelekans saftiga, Ijusgröna skott behöver mycket vatten, och växten trivs vid bäckar och diken, på kärrartade ängar och längs stränder. De tjocka, klotrunda knopparna slår ut tidigt till stora, glänsande guldgula blommor med talrika ståndare. Den finns över hela norden, även högt upp i fjällen. Kabblekan har även kallats bland annat kabbelök, kalvleka, bäckblomma, bäckros och mjölkros.

    Förr åts blomknopparna som kapris med salt och ättika, men det är inte att rekommendera då de är svagt giftiga. Växten kunde även användas som grötomslag vid reumatiska besvär (källa: wikipedia).

När jag var ute igår såg jag mycket Kabbeleka. Det är faktiskt en tidig vår häruppe i år. Vanligtvis brukar man inte hitta dessa här uppe förrän i början av Juni. Jag minns flera examensdagar då vi inte hittade en enda att använda då vi band kransar eller gjorde buketter. Jag tycker att Kebbelekan luktar ljuvligt, det är bara synd att de vissnar så fort då man plockar dem och sätter dem i en vas inomhus. Numera låter jag dem vara.

 

Kommentarer

