Perversa aktiviteter i skogen

Jag har försökt skicka svaret som en kommentar i din blogg, men det går inte.

Mitt svar:

Mattias, faktum är att andelen kvinnliga jägare är upp till 12 % i vissa kommuner och andelen i landet ökar från år till år. Jag har inte påstått att jag är mer pervers än någon annan jägare. Men jag är ute i skog och mark så gott som hela hösten med mina hundar i jaktliga syften, så jag är troligtvis i dina ögon en riktigt pervers typ. I mina ögon spelar det ingen roll att det inte var du som ”skrev” en stor del av texten. Du valde att lägga ut den och den verkligen skrek av fördommar. Dessutom räcker det med att du skriver ord som pervers och patetiskt för att jag ska reagera. Sedan kan jag inte alls förstå vad bilden i ditt senaste inlägg har med diskussionen att göra.

Ja, jag skriver att jag önskar att jaktmotståndare och personer som inte kan tänka sig att jaga kan acceptera mitt val av intresse likaväl som jag accepterar och respekterar deras. Vi är olika. Jag har rätt att jaga och äta kött, likaväl som de som inte väljer att göra det har rätt att göra det. Du har dina åsikter och de får stå för dig, jag har mina och de står jag för. För den sakens skull kan man gärna diskutera, men att kalla en grupp människor patetiska och perversa är att gå över gränsen. Då håller man sig inte till en saklig och trovärdig nivå.

Jag anser att jakt är naturligt. Det finns ingenting som påstår att vi människor inte jagade från första början. Snarare bevis som pekar på motsatsen. Jag har läst en hel del näringsfysiologi och det är vetenskapligt bevisat att våra tänder och vårt matsmältningssystem är gjorda för att äta både kött och grönt, vi behöver dessa näringsämnen och vitaminer för att våra kroppar och vår hjärna ska fungera.

Det är sant att vi inte behöver jaga i vårt västerländska samhälle för att överleva. Men jakt är också kultur. Ska man dra åt svångremmen så behöver ju egentligen inte världens ursprungsbefolkning som jagar göra det heller. Nej, kör in dem till städerna och gör dem till äkta urbaniserade moderna människor som inte behöver ägna sig åt perversa aktiviteter i skogen. För de behöver ju inte bo där ute i bushen och äta oskyldiga djur, egentligen.

Hur ska man leva i dagens samhälle utan att skada vår miljö? Det räcker med att bara vara människa en dag för att göra skada. Det du spolar ner i toaletten, medlet som används för att bleka papperet i böckerna du läser, avgaserna då du åker lokaltrafik, kläderna du bär, glaset du dricker ur, strömmen som går åt att driva din dator, gödslet till grönsakerna du äter kommer från djur… exemplen är många. Har du några förslag på hur vi ska leva utan att skada något omkring oss? Om vi enligt ditt resonemang inte ska äta kött kan vi ju inte ens tänka tanken på att återgå till självhushåll. Kan tillägga att det är också bevisat att stadsbor skadar miljön mer än vad människor på landsbygden gör…
Nej, jag skjuter inte nötkreatur. Jag köper inte nötkött eftersom jag enbart äter älgkött.  Vi har dessutom sommargrisar så jag köper aldrig fläsk heller. Vi har eget potatisland och jag försöker odla mina egna grönsaker i den utsträckning det går här uppe. Bär och svamp plockar jag i skogen.

Bestämma över liv och död? … det finns betydligt värre och sämre personer än jägare som bestämmer över liv och död. Du kanske borde fokusera mer på personer som Adolf Hitler, Idi Amin, Hussein, Augusto Pinochet, Kim Yong-il, Bush, (som tack och lov inte omvaldes) m.fl., m.fl. Jag tycker att människor som är bekymrade över vår värld och natur bör koncentrera sig på andra människor än jägare som i gemen är ”vanligt folk”.

Jag skrev aldrig att det var du som kallade mig kallblodig mördare eller som skickat hotbrev. Men jag har fått åtskilliga sådana genom åren. Och jag lovar, jag har aldrig skickat ett sådant brev till en person som är jaktmotståndare. Den som inte varit en dag i skogen och sett hur jakt går till eller har någon kunskap om det, får gärna referera till statistik. Men faktum är att statistik kan man förvränga på många olika sätt och en siffra säger egentligen inte så mycket om verkligheten.

Du skriver en del om lidandet för djuren. Men lider ett djur inte lika mycket eller troligen mer då tex. en älg blir riven av en björn eller en vargflock. Det är säkerligen betydligt plågsammare än en kula. Jag vet många exempel på björnar och järvar som rivit dräktiga renar och endast ätit upp kalven. Moderdjuret har ofta levt ett tag efter att hon blivit uppsprättad. Eller att de rivits och sedan har ingenting ätits upp. Men det kanske är naturligt då? Det är lite paradoxalt många påstår att det är naturligt då ett ”djur” dödar ett annat, men inte då en människa gör det. För vi är ju också ett djur, vi är också en del av naturen…även om vi förstör den i mångt och mycket.

Tack och adjö/ Sara

(för er som är intresserad av diskussionen så gå in på Mattias blogg)

Kommentarer

