Frusna små grisar

Grisarna som vi hämtade i lördags har inte lärt sig att gå in i grishuset ännu. Och de fryser de små stackarna. Under natten mot tisdag så regnade det en hel del och det var rätt kallt ute. Så när jag kom hem på morgonen och skulle ge dem mat så låg de ihopkrupna och skakade. Som tur var hade de legat skyddade från regnet eftersom de lagt sig precis vid grishuset där taket sticker ut en bit. Men jag blev lite orolig för dem. De kan ju bli sjuka då de inte varit utomhus tidigare, dessutom börjar det vara en hel del mygg och knott nu så de blir plågade av insekterna. Jag försökte locka in dem i grishuset med hjälp av bröd och andra godbitar utan resultat. Sedan försökte jag lyfta upp en av dem för att bära in den så att de får vetskap om var de ska sova och ta skydd. Men för det första var det inte lätt att få fatt dem och när jag väl försökte lyfta upp en gris så sprattlade den och skrek i högan sky. Jag hade inte en chans. Dessutom är de inte så små egentligen, jag gissar på att de väger mellan 25-30kg. Och de är otroligt starka! Tur att ingen såg på…för det måste ha sett rätt lustigt ut!

Tillsist beslöt jag mig för att fösa ut en del spån på marken så att de åtminstone kunde ligga där. Och vad glada de blev över det! De sparkade och bökade i spånet och skuttade runt en lång stund innan de lade sig ner och somnade. Men jag hoppas att de lär sig att gå in i grishuset snart, annars får Nils lov att bära in dem dit så att de lär sig. Tur nog blev det betydligt varmare i luften på eftermiddagen och då jag besökte grisarna så frös de inte det minsta och verkade pigga och glada.

När jag stod och tittade på grisarna fick jag även se en råbock komma smygande i skogsbrynet, inte mer än fyrtio meter ifrån mig. Den hade riktigt fina horn.  Vi har några rådjur här uppe, men de skulle aldrig överleva vintern utan att någon matar dem och lon brukar decimera deras antal en hel del, framförallt under vintrarna. Men det är trevligt att få se dem! Det är nästan mer märkvärdigt än att få se en älg. =)

Kommentarer

