Rabarbersaft

Jag har roat mig med att koka lite rabarbersaft och rabarberkräm nu ikväll. Jag tycker om att ta tillvara på saker som växer ute och jag känner mig rik efter en dag i bärskogen då jag får koka sylt eller saft av det jag plockat. När jag fyndade min saftmaja för några år sedan på loppis så var jag lycklig hela dagen!

För några dagar sedan fick jag en hel påse med tranbär som min ryskalärare gav till mig. Jag använde lite av bären nu till saften, så att den får en rödare färg och lite mer smak. Imorgon ska jag prova att göra lite rabarbermarmelad. Alltid när jag håller på med rabarber så tänker jag på min lillebror. För flera herrans år sedan innan olyckan, så träffade han en kvinna på den lokala lanthandeln i byn som heter Barbro och lillpojken utbrast: "Men hej Rabarbro!" Direkt när han kom på vad han sagt så skämdes han så mycket att han  tvärvände och for och gömde sig bland butikshyllorna.  

Rabarberkräm 4port
ca 6st rabarberstjälkar
4dl vatten
1dl socker (kan behövas mer, så smaka av)
2 1/2 msk potatismjöl

Det är superenkelt att koka kräm! Man kan göra vilka krämer man vill, så skippa de billiga och tråkiga krämerna man köper i butik. Skölj, skala och skär upp rabarbern i ungefär 2cm stora bitar. Koka upp vatten och socker. Lägg i rabarbern och koka tills den blivit mjuk. Blanda potatismjölet med lite kallt vatten och häll i redningen i en fin stråle. Låt sedan koka upp. Häll sedan upp krämen och låt den svalna innan servering. Ibland brukar jag tillsätta äpplen eller torkade russin i krämen för att få den extra god. 

Kommentarer

