Flug- och Gäddfiske

Jag försöker lära mig flugfiske…Det är minsann inte lätt att få in rätta tekniken men jag blir bättre och bättre. Men då jag är van kast- och metspö så har jag nog en bit kvar innan jag fått in ”finkänslan”.  Än så länge kan jag inte begripa hur jag ska kunna stå efter en risig bäckstrand och flugfiska. Tur att jag har min käre Nils som tappert försöker lära mig…

Idag kände jag att jag inte kunna hålla mig borta från sjön. Men flugspöet lämnade jag hemma, jag tog med mig ett nyinförskaffat flugkast istället. Men när jag rott ut på sjön så hörde jag ju hur gäddorna slog i vassen för fullt. Trots att jag innerst inne tänkte för mig själv att det kanske inte var rätt spö jag hade med mig för gäddfiske kunde jag inte låta bli. Ifjol införskaffade jag mig ett lätt och smidigt teleskopspö som var svindyrt och det var detta spö jag hade med mig idag. Dessutom hade jag ingen håv eller huggkrok med mig heller, klantigt jag vet. Men min intution till trots så satte jag på en rejäl tafs och på med ett riktigt vassdrag och rodde in bland vassen.

Jag tycker att det är hejdlös roligt att fiska gädda med vassdrag. Det är riktigt spännande då man får se vidundren komma simmande och hugga efter draget.  En gång hade jag med mig en tjejkompis på sådant gäddfiske och hon blev så rädd då hon fick se gäddorna komma att hon skrek i högan sky. I alla fall dröjde det inte länge innan jag fick första nappet, det var en liten gädda och jag lyckades få upp den i båten. Efter ytterligare några kast så fick jag se en riktig bamse komma simmande efter draget och vips så högg den fast. I samma veva som jag skulle göra motrycket så gick spöet av…pang! Jag trasslade med linan och försökte få fast gäddan ändå. Jag hade den ända in till båten innan den började sprattla och plaska som en tok, och jag var inte allför sugen på stoppa fingrarna bakom gälarna och hala upp den. Jag tycker ju att gäddor är lite halvläskiga (för många herrans år sedan blev jag biten av en gädda, som dessutom skulle föreställa att vara död och utöver det så brukar de ha blodiglar på sig -jag gillar inte blodiglar). Tillslut när jag försökte få upp den så lyckades gäddan sprattla sig loss. Kvar satt jag i båten med mitt trasiga spö och en massa brems surrande kring mig. Typiskt.

Så imorgon måste jag införskaffa mig två nya spön. Ett nytt teleskopspö och ett riktigt gäddspö.

Kommentarer

