Fjälltur

På tisdagskvällen satt jag och studerade vädret på yr.no (min favoritvädersajt) och såg att det verkade bli uppehåll både onsdag och torsdag. Så självklart packade jag ryggsäcken och på onsdagsmorgonen inhandlade jag lite färdkost. Sedan tog jag med mig Fajta och begav mig iväg. Jag hade bestämde mig för att gå till Slipsikstugan. En enkel vandring på markerade leder, endast 7.5 km är det att gå från Klimpfjäll. När jag går ensam är det smidigt att planera in rutten efter en stuga där man kan övernatta om det regnar. Dessutom blir det mindre tungt att bära om man inte behöver tält, vilket alltid är tacksamt. Vädret var helt perfekt, det blåste (rätt rejält på kalfjället) och var uppehåll då jag var ute och vandrade. Jag fick se en hel del fina fjällväxter, fåglar och renar.

Natten tillbringade jag och Fajta i stugan, vi hade det riktigt mysigt. Det regnade för fullt ute men jag tände ett par värmeljus och läste ur en bok jag hade med mig, ”Mina fem söner” av Bernhard Nordh, och Fajta snarkade gott på golvet.  När jag kikade in i vedboden så höll en björktrast på att skrämma slag på mig. Den hade byggt bo därinne och blev mycket rädd när jag tittade in. Den flaxade runt mig ett tag innan den letade sig ut. När jag kikade i boet fick jag se dess mindre söta ungar som gapade och pep. Nu idag då jag vände hemåt så tog jag en annan väg och höll mig utanför lederna, det är så lättvandrat att det inte är några problem. Jag gick en längre vända och rundade slipsiken och höll mig längre österut. Jag såg på gps:en att jag gått en sträcka på drygt 15km idag. Nu har jag varit hemma en stund. Efter middagen och en välbehövlig dusch var jag tvungen att vila en stund, men nu är jag så klart hur pigg som helst. Sedan jag gick min första fjällvandring för många herrans år sedan är jag ”fjällfrälst”. Det är så oerhört vackert och den som inte upplevt fjällen till fots -ta chansen!


Fajta


Liten tjärn med Marsfjällen i bakgrunden


Såg mycket ren på kalfjället


Västra fjällfjället


Leden


Björktrastens ungar. Kan inte vara många dagar sedan de kläcktes.


Slipsiken

I förstugan såg det ut så här vid fönstret. Jag var glad att dessa mygg var döda dock 🙂


Vid stugan fanns en riktigt fin strand. Hade det varit varmare än 6 grader och blåst, så hade jag definitivt plumsat i!


Denna bild tog jag på mig själv i stugan. Jag var ganska trött och ser inte så glad ut, men det kändes så himla fånigt att le in i en kamera som man ställt i fönstret.


Vaja och renkalv


Midsommarblomster. I fjällen har de en många gånger en djupare lilafärg än vanligt.

Kommentarer

