Rotslöjd

I lördags gjorde jag farmor sällskap på Vilhelmina museèt där hon demonstrerade rotslöjd. Jag kan väl lite smått men farmor brukar säga att jag, än så länge, är bättre på att dra björkrötter än att slöjda med dem. Då får jag riva och slita och slåss med myggen, vilket kanske passar mig bättre än att sitta still i timtal. Men jag tycker ju att det är rogivande att sitta och ha något för händerna också, det är en slags meditation. Dessutom är det faktiskt väldigt slitsamt att dra björkrötter, det är inte konstigt att de kostar femhundrakronor hektot. Rötterna ska införskaffas i skogen, det gäller att hitta fina raka rötter så det är långt ifrån alla som duger. Sedan ska de barkas och bindtågen ska klyvas innan man kan använda dem.

Rotslöjd är en mycket gammal tradition, inget vet väl hur gammal den är egentligen och själva tekniken finns över hela världen. Det är bara materialet som skiljer åt. Jag ska försöka ta mig tid att lära mig mer, eftersom jag tycker att det är synd om ingen annan fortsätter och tekniken "dör" ut. Farmor brukar väldigt sällan sälja det hon gör, hon säger att det går inte att värdera den tid hon lägger ner i pengar. Därför är det lättare att ge bort det som gåva. En brödkorg kan ta över femtio timmar att göra.


I mitten står min brudkrona som farmor har gjort. Hon har gjort en brudkrona var till vi tre systrar. Till höger är små broscher, farmor har gjort över trehundra stycken sådana.


Insidan av en brödkorg som faktiskt hänger på väggen i mitt kök 🙂

One thought on “Rotslöjd

  1. Hej, jag skulle vilja prova rotslöjd, att binda korgar kanske. Tycker det är så fint med alla denna folkkunskap, men ledsamt att det långsamt faller i glömska hos allmänheten. Min farfar (från Wiska (Fredrika) visste det här, men nu har han gått bort innan mitt intresse han befästa sig.>
    Finns det någon tid på året det är bäst att dra upp röttrna, kan du ge mig några tips, A och O. Väldigt tacksam för hjälp.

    Såg att din farmor inte säljer. Vet du om någon som man kan beställa en björkkrona av?

    allt gott
    Med vänliga hälsningar Frida
    jayefridawestman@hotmail.se

Kommentarer

