Spöregn

Tyvärr blev det ingen resa till Fäviken då en av oss som skulle åka blev dålig. Här har det spöregnat hela dagen och ja, vädret kunde ha varit bättre. Hoppas att det inte regnar lika mycket i Järpen. När jag gav grisarna mat i morse ville de knappt komma ut ur grishuset på grund av regnet och hundarna ligger i kojorna, alla utom Bitsi som gör mig sällskap inne. Men egentligen tycker jag ju att sådana här regniga dagar kan vara rätt bra eftersom då kan jag med gott samvete städa inomhus. Idag har jag rensat en massa skåp (säg inget till Nils, för jag har slängt massor!) och avfrostat frysen där jag bland annat hittade en rökt björnkorv. Nu ska jag fortsätta med städningen och sedan börja förbereda maten. Älgfilè och potatis i någon form. Lämplig fredagsmiddag. Men jag har sett att jag har en hel del älgfärs kvar så jag måste nog göra en laddning med biffar och köttbullar snart, för att få mer plats i frysboxen inför hösten. Senare ikväll så ska Nils iväg och hjälpa en farbror till mig, dessutom har han "vaktmästarjour" de kommande två veckorna så vinflaskan jag köpt får nog stå kvar i skåpet ett tag. Själv tror jag att jag ska tillbringa fredagskvällen på gymmet (tragik-varning), kanske jag passar på att hyra en film också då jag ändå måste in till Vilhelmina.

Iförrgår när jag satt och läste en deckare tyckte jag att Tjorven började låta konstigt. Och när jag tittade till henne så hade hon börjat få kattungar – i soffan! Skyndsamt och försiktigt flyttade jag över henne till den låda jag gjort iordning åt henne. Som tur var låg hon på en filt som hon alltid ligger på, så soffan klarade sig bra. Så nu piper det för fullt från lådan. Tjorven, min duktiga katt som ger mig många skratt varje dag.

Kommentarer

