Hjortronplock

Idag när jag målat vindskivorna ytterligare en gång och gjort bort diverse ärenden på Vilhelmina så tog jag bärhinken och Tilly med mig för att se om jag  kunde hitta några hjortron. Innan dagen var slut hade jag fått ihop fem liter men det tog sin tid eftersom bären var väldigt små. Det är kännbart att det inte är något bra hjortron år i år, för ifjol plockade jag sjutton liter på samma myr. Tilly kom på ganska snabbt att hjortron är smaskens så hon gick bara brevid mig och mumsade för fullt. Men när hon blev trött och vill tjuva ur min hink sa jag ifrån. Då lade hon sig ner och nöjde sig med att titta på medan jag fortsatte att plocka.


Hjortronmyren
Hjortron


När jag nästan blev yr i värmen tog jag fram vattenflaskan och vilade en stund


I hinken


Tilly vilade minsann mer än vad jag gjorde


På hemvägen genade vi genom granskogen

Kommentarer

