Björnpasset

Ikväll var Svenne, Britta och jag ansvariga på skjutbanan, det var skytte för björnpasset som gällde denna gång. Jag var lite sen eftersom jag knappt hunnit hem ifrån bärskogen och lämnade av Tilly innan jag skyndade till skjutbanan. 

Björnpasset.
*Björnfigur sida, 80 m. Krav: 4 skott inom 40 sekunder och samtliga inom träffområdet. Ska genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.
*Björnfigur sida, 40 m. Krav: 4 skott inom 40 sekunder och samtliga inom träffområdet. Serien får genomföras med stöd, dock ej liggande eller från skjutbänk.
*Björnfigur front, 20 m. Inget träffkrav för godkännande. 2 skott, andra skottet ska avlossas inom 4 sekunder från första skottet. Fristående skytte, skjutkäpp får användas.

Egentligen tycker jag att man bör ha de två skotten på frontfiguren inom träffområdet för att bli godkänd. Men det är ett roligt skytte och man lär sig att 40 sekunder är en väldigt lång tid och att träffbilden på en björn är otroligt mycket mindre än på en älg. Det var mycket skyttar och de allra flesta sköt sig godkända. Mot slutet av kvällen blev det lugnt så då passade även jag och Britta på att skjuta Björnpasset. Det var inga problem, men jag har ju skjutit det flera gånger förut också. Efter skyttet åkte jag hem och matade pappas hundar eftersom mina föräldrar är i Norge förtillfället. Nu har jag precis tagit hand om hjortronen jag plockade och nu väntar en spännande bok på mig vid nattduksbordet.

 

Kommentarer

