We can do it

Jag skriver inte så mycket om vad jag gör på dagarna numera eftersom jag är mest hemma och grejar. Min farbror har varit här med grävmaskinen och dränerat ladugården så där finns det en massa jobb. Dessutom målar jag för fullt och annars så tränar jag mig själv och hundarna inför jakten.

Igår hade jag en kvinna, från någon stad söderöver, på snabbesök som sa något som jag började fundera över. När hon fick veta att jag skjutit några av älgoxarna vars horn hänger i vardagsrummet så sade hon att det var då en väldans tur att Nils har skjutit björnen." -Det är viktigt att vi kvinnor inte är starkare än våra män. En man måste få känna sig stor och stark och en kvinna har många fördelar med att visa sig svag ibland. Det har jag haft mycket nytta av." Jag blev alldeles tyst då hon sade det eftersom jag hörde på hennes tonfall att hon inte var ironisk. Jag blev stum helt enkelt. Tanken har aldrig slagit mig att jag måste låtsas vara svag för att vinna fördelar hos en man. Jag svarade ingenting men den andra kvinnan som var med i följet höll med om att hennes karl kunde vara en riktig mes ibland och då spelar hon den svagare parten bara för att han ska få känna sig manlig och inte trampa honom på tårna. Jag har aldrig spelat svag för att slippa göra något eller få någon att göra saker åt mig. Ibland har jag väl blinkat en extra gång med ögonen då jag helst velat slippa byta däck på bilen, det är något jag utan problem kan göra, men jag tycker att det är hur tråkigt som helst. Däremot har jag många gånger få stå tillbaka i rent fysiskt arbete eftersom jag är svagare eller inte vet hur man gör. Men då har jag tacksamt gjort något annat som jag kan bidra med.

Sen grubblade jag på det där resten av dagen. Jag fick hjälp av Nils kusin att måla ett varv på alla vindskivor och sedan så blandade vi finbetong och gjöt en massa saker. När Nils kommit från jobbet bjöd vi på middag och sen åkte jag iväg och tränade och hyrde en film. När filmen var slut och jag och Nils var ensamma så frågade jag honom vad han tyckte. Han såg på mig sådär finurligt och sa:"-Bara av den anledning att du tänkt på vad den där kvinnan sa hela dagen får mig att tycka om dig ännu mer. Första gången jag förstod att jag älskade dig var när du hade på dig din farbrors gamla blå långkalsonger och huckle på huvudet och ni skulle fösa korna till betet". Sedan tillade han: "-Dessutom, är du i mina ögon mer kvinna än många kvinnor och mer karl än många män." Det var nog andra gången under dagen som jag inte visste vad jag skulle svara. Nils brukar inte säga sådana saker direkt och det var faktiskt med nöd och näppe jag fick tillåtelse att skriva vad han svarade mig här på bloggen. Men jag förundras nog fortfarande över att det faktiskt finns kvinnor som låtsas vara svagare än de i själva verket är för att vinna fördelar eller inte såra någons manlighet.


Det var faktiskt rätt passande att jag fick denna lilla dosa med pastiller av Nils kusin samma dag

Kommentarer

