Intensiva jobbnätter

Det har verkligen varit fullt upp på nätterna. Avdelningen är fullbelagd och det har kommit in rätt många akutbesök på mottagningen. Dessutom hände det en incident i helgen som jag tyckte var rätt jobbig. Men jag trivs så bra med mitt jobb. Jag har bland annat fått höra av en patient att vi måste till varje pris rädda fjällkatterna och mäta kroppsliga utsöndringar som kommer ur luft, en äldre kvinna berättade att hon hade haft sina gymnastikskor i femton år (och jag lovar, de var mycket finare än mina egna som jag haft i drygt tre månader), och en kvinna satt jag länge och pratade med sedan hon fått ett jobbigt besked, en annan patient strök mig på kinden och tackade mig innan det blev ambulansfärd vidare.  Det var naturligtvis en hel del andra saker som inträffade; allvarliga tillbud, medicinutdelningar, transfusioner, infusioner, telefonrådgivning, sedvanliga omvårdnads uppgifter med mera. Arbetet är så otroligt varierande och givande.

Enda nackdelen med mitt jobb är den låga lönen och alla nedskärningar som görs överallt. Nils tjänar mer än vad jag gör, trots att jag gått tre år på universitet och har en kandidatexamen i omvårdnad, han har en treårig gymnasieutbildning. Dessutom jobbar han aldrig helger eller röda dagar, vilket vi inom vården måste göra. Självklart unnar jag honom hans lön, men jag tycker att det borde värdesättas mer att ta hand om människor som behöver hjälp än vad det görs idag.

Kommentarer

