Hundars egenheter

Jag och Fajta, hösten -07

Jag är ju somsagt uppvuxen med jämtar och för mig är det en av världens vackrare hundraser. Jag älskar deras temperament, mod och uthållighet. Många hundar har vi haft i familjen genom åren och jag minns dem alla så väl. Varje hund har en alldeles unik personlighet och många har dessutom egenheter både i skogen och hemma som ofta har lockat till både skratt och förtret. Jag har alltid sökt mig till hundarna om jag känt med ledsen och de har alltid fått mig att känna mig väl tillmods. Livet känns lite lättare då man ser hur glad en hund blir av att se en och när den sedan lägger huvudet i knät av tillgivenhet. En hund kräver inga svar och ställer inga frågor. 
    Jag ser Fajtas hundgård genom köksfönstret och hon håller alltid utkik efter mig. När hon ser mig i fönstret brukar hon alltid vifta på svansen och spetsa öronen, jag brukar vinka tillbaka och då blir hon ännu gladare. Det räcker för att göra mig varm inombords.

Jag tänker många gånger på hundar vi haft och mina tankar kretsar ofta på kring de hundar vi har. En hund,  Ante, som vi hade när jag var liten hade skadat sin tass och fick vara lös på gården. Han tyckte det var rena paradiset och brukade se till att vi barn inte överskred gräsmattans gränser. En dag när vi satt i bilen på väg hem från affären så såg mamma en hund komma springande på läggdan. Till sin förvåning fick hon se att det var Ante som kom i full karriär. Men när han fick syn på bilen så tvärnitade han och började halta som bara den.
    Karske, den hund som Svenne sköt björnen åt i höstas men numera är i hundhimlen, var en riktig badkruka. När man var ute med honom och promenerade så gick han stora omvägar kring varje liten pöl och när man skulle över ett dike hoppade han så högt och långt som han bara kunde. En jaktdag hade Karske och Rita ställt en älg som stod i en bäck. Rita stod i vattnet och skällde för fullt, medan Karske halkade omkring på en sten och skällde då och då de gånger han återfunnit balansen. När Karske rymde var det till att skynda sig till jaktbilen och starta den. Då kom han tillbaka i ilfart och satte sig vid bilen, snäll och lydigt.

Många av våra hundar brukar dra upp överläppen och liksom flina. Det har hänt flera gånger att folk som hälsat på trott att de varit ilskna. Men det är en gest som visar underkastelse. När jag var liten fotograferade jag hundarna genom stängslet och när korten sedan kom såg vovvarna ut som livsfarliga rabiessmittade vargar på varenda kort. Ovan är det gammel Karske som flinar.
 

Fajta älskar att rulla sig i diverse otäckheter. Hennes första sommar när hon var valp fick hon följa med på fjället. Vi var till en sjö och fiskade, där det tydligt fanns spår av andra människor som varit där. Tidigt på morgonen ville hon ut ur tältet och jag släppte ut henne. När hon sedan ville in igen så fick både jag och Nils ett bryskt uppvaknande. Hon hade rullat sig i folkskit. Det luktade minsann inte gott och det var till att fort få ut henne innan tältet blev nedsmutsat.  Jag glömmer aldrig Fajtas blick då jag tvingade i henne i det iskalla fjällvattnet och tvålade in henne. Inte förstod hon vad hon gjort för fel. Och jag sände en irriterad tanke till de människor som är ute på fjället och inte har vett nog att täcka över sina egna exkrementer.

Goda är som sagt min allra bästa draghund och det är så roligt att se hur hon verkligen ger järnet varje gång. De andra hundarna brukar ofta vara lite halv lata och sluta dra på efter några kilometer. Men Goda drar allt hon orkar trots att tungan nästan hänger ända ner till backen och kan aldrig komma iväg fort nog när vi pausar. Dessutom lägger hon sig ner i varje vattenlok hon kan hitta och rullar sig som en tok i snön.

Har era hundar några speciella egenheter?

Kommentarer

