Hjortron

Idag har jag och Nils varit ute hela dagen och plockat hjortron. Vi gick långt, ungefär 6km och hittade mycket bär i ett rå. Vi fick ihop 26 liter. Varje liten hink vi hade med oss fyllde vi till bredden innan vi begav oss hemmåt med betydligt mer att bära på ryggen. Det blåste ordentligt och kom någon skur då och då men det har varit en fantastiskt härlig dag. Jag tycker så mycket om att plocka bär och blir alldeles lyrisk då jag ser så många och stora hjortron som jag sett idag. Dessutom såg vi en hel del älgspår, en älg, björnskit, en ripkull, en tjäderkull och en ensam orrtupp.


Bamse föredrar helt klart blåbär


Det här hann vi plocka innan vi tog en fikapaus, sedan fyllde vi allt upp till brädden plus min lilla en liters hink.

Kommentarer

