Taggsvamp

I dag när jag var ute passade jag på att plocka lite taggsvamp eller ”blek taggsvamp” som den egentligen heter. Jag brukar plocka denna svampsort men jag har aldrig tillagat den, trots att det är känd för att vara en av våra bästa matsvampar. Istället har jag gett bort det jag hittar till min ”svärmor” eftersom hon brukar uppskatta det. Men ikväll så tänkte jag att jag skulle prova.

Först stekte jag en ryggbiff (av älg) och hämtade mandelpotatis från landet. Sen tog jag itu med svampen. Jag rensade först bort ”taggarna” eftersom jag hört att de kan ge en besk smak, sedan skivade jag svampen och stekte jag den med lite salt och tillsatte sen grädde. Svampen innhåller mycket vatten så jag var tvungen att slå ut det innan jag hällde över grädden. Det blev faktiskt helt okej och Nils tyckte att det var jättegott. Så i fortsättningen tror jag att jag ska behålla lite svamp själv, men det finns så mycket i skogen att jag säkerligen hinner ge bort en del också. Efter maten så passade jag på att koka lite svartvinbärssaft. Hemkokad saft är verkligen bra att ha hemma. Nu ska jag dra en sväng med damsugaren och hänga upp tvätten. Hushållssysslorna har fått stå åt sidan i veckan så det är bäst att passa på nu ikväll. För imorgon väntar skogen igen.

Beskrivning:

-Hatten är matt, vitaktig till sämskfärgad, ibland mer rödgul.

-Hattens undersida har vitaktiga, sköra taggar, som lätt trillar sönder vid tryck.

-Taggarna växer ofta ner en bit på foten.

-Foten är vit till gulvit, mittställd, ibland sidoställd.

-Svampköttet har en något skarp smak och en behaglig doft.

-Växer ofta i stora grupper och rader i mossig bland- och barrskog.
-Blek taggsvamp är lättrensad och nästan aldrig larvangripen.

Kommentarer

