Björn fällde nallen

Västerbottens folkblad 090904

Igår morse fällde Nils och Björn Karlsson en Björnhanne på Mockemyren utanför Lövliden, Vilhelmina. Det är den fjärde i länet i årets jakt.

Nils Karlsson tillsammans med pappa Björn Karlsson, är välkända i jaktsammanhang sedan tidigare -år 2006 fällde de en rekordstor björn. Igår fällde de återigen en stor björn -en 200 till 250 kilo tung björnhanne.
   -Nils sköt först. Men det var så risigt så det tog lågt. Då blev björnen tokig och rusade flera kilometer fram och tillbaka. Han vrålade och skulle slå hundarna, säger Björn Karlsson.
   Hundarna Kirjeålandets Nero (Ingo) och Klövkampens Stalo var dock allt för snabba och smidiga.
   -Så tillslut fick jag läge. Då sköt jag ett skott genom båda lungorna med 9,3×62:an. Det var ju döden i vitögat direkt, säger Björn Karlsson. Trots den lyckade jakten hoppas Björn hinna fälla ännu en björn som trampar omkring på Lövliden.
   -Det är en jättegrizzly på 300 eller 400 kilo. Jag har aldrig sett en sån stor björn tidigare, säger han.

David Sandström 

Jag måste bara få tillägga att jag och Nils skrattade gott då vi läste detta i tidningen. Nog märktes det att björnfesten redan börjat då reporten kom alltid!

Kommentarer

