Emma Andersson

Namn: Emma Karin Johanna Andersson, kallas ibland för Emz
Bor: Gillhov, en liten by i Jämtland
Familj: Bor om helgerna (och all annan ledighet) i hus med mamma, pappa, en äldre bror och två hundar. På veckorna bor jag i en lägenhet på Frösön, men där trivs jag inte särskilt bra, utan saknar närheten till hundarna och naturen.
Sysselsättning: Studerande vid Mittuniversitet, jobbar extra inom nummerupplysningsbranschen

Hur skulle du beskriva dig själv?
Glad, spontan, busig, lätt för skratt, öppen och ibland lite virrig. Jag kan vara ett litet yrväder, men samtidigt kan jag inombords vara full av allvarliga och djupa funderingar kring allt möjligt. Det stora intresset är jakten och hundarna, men jag gillar också att dansa, läsa, rida och bara vara, gärna ute. Blir knäpp av att vara stilla för länge, och bland det bästa som finns är när man kommer hem från jobbet/skolan och får kliva i jakt/fritidskläderna. Bestämmer jag mig för att göra något,så gör jag det oftast, oavsett hur jobbigt det är på vägen. Blir lätt rastlös om jag blir ”stillastående”, vill gärna lära mig nya och många saker för att känna mig stimulerad och nöjd med livet.

När och varför började du jaga?
Jag har följt med pappa och farfar på jakt sen jag var lill-liten, och hundar har alltid funnits i familjen. Vid 14 år tog jag jägarexamen och sen gick jag en utbildning inom skog och jakt på gymnasiet. Det ledde till dispens för vapenlicenser, och jag skaffade mina första egna vapen när jag var 16 år. Och ja, på den vägen är det.

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
För mig handlar jakten om att må bra, det handlar om den frihet man känner när man är ute, det handlar om samarbetet med hundarna och gemenskapen med jaktkamraterna, där man samtidigt har spänningen i att man kanske får skjuta något. Det är svårt att förklara för nån som inte upplevt det, men få saker gör mig så glad och fylld av lycka som när man får lyssna till ett rungande ståndskall, man får smyga och anstränga sig för att nå fram, man får vänta ut älgen, överlista den. Och den där stunden när man höjer geväret till axeln, då existerar inget annat, bara du, geväret, hunden och det stora djuret där framme. Det är obeskrivligt.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Favoritjakten är älgjakten med löshund, men egentligen är all form av jakt med hund rolig. Hundar är inte bara underbara jaktkamrater utan även en familjemedlem som du delar även resten av livet med.
Drömjakten är, som för många andra, att få skjuta en björn för egen hund. Men samtidigt finns drömmen om storoxen, såklart skjuten för hund den också.

Vad har du i vapengarderoben?
Just nu äger jag endast tre gevär. En Tikka M65 i kaliber 6,5×55, en Bernadelli Hemingway, sidasida i kaliber 20/76 samt en Baikal-bock i kaliber 12. Jag jagar mest älg, och därför är studsarn den som jag använder mest. Men funderar på att investera i en 22. long och kanske en kombi.

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Mitt bästa jaktminne är när jag sköt första älgen. Det var första jaktdagen för några år sedan, och jag och pappa släppte vår jämthund Arro på eftermiddagen. Allting flöt på så bra som man kan önska, och efter en timmes ståndskall fick jag skjuta min första älg, en kvigkalv, för en hund jag aldrig kommer glömma.
Dagen efter, ca 16 timmar senare föll älg nummer två, en oxe som sköts på pass.

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
En bra jägare för mig har kunskap om viltet, markerna och sitt gevär. Han/hon vet sina begränsningar, och är ett föredöme, inte bara för nya jägare, utan också inför den del av befolkningen som inte jagar. För mig är en jägare också någon som kan hundar, har en hälsosam syn på hundhållning, och vet vad som krävs för att få till en bra hund. En jägare är också någon som inte skjuter allt som rör sig utan tänker ett steg längre, tänker framåt.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
Nu har jag tultat runt i det jaktlag där jag jagar sen barnsben, så där har jag aldrig upplevt att bli annorlunda behandlad än de andra. Faktum är att de flesta man träffar tycker det är roligt med kvinnor som jagar, många säger att stämningen i ett jaktlag där det finns kvinnor ofta är mycket bättre än i jaktlag utan kvinnor, det blir på något vis en annan jargong.

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.
Hund, gevär och känslan av frihet.

Kommentarer

