Första älgjaktsveckan

Då var första älgjaktsveckan avklarad. Idag har vi styckat och imorgon blir det ingen jakt eftersom vi antagligen ska ta upp potatisen ur jorden. Jag hade turen att få skjuta en älgko och två kalvar åt fajta, men i överlag har det gått rätt trögt för oss. Dock har det observerats mycket älg så det verkar ändå lovande. Extra kul tycker jag att det är då hela laget är samlat och att min syster Lotta varit med hela veckan. Jag kan inte hjälpa det men även om det går halvtrögt och älgarna skenar utav bara tusan nu i början tycker jag att det är så himla roligt att få vara ute. Jakt är livet.

Just nu väntar jag på att Nils ska komma hem med sin köttlott så att vi kan ta hand om den tillsammans. Vi har inte setts på en vecka nu så det ska bli härligt att få hem gubben! Min köttlott är redan omhändertagen och jag har just nu en alldeles färsk älgbringa som ska vara i ugnen i sisådär 12 timmar på låg temperatur. Kommer att bli smaskens då det är färdigt!


Morgonsamling i kojan. Passen ska väljas.


Fajta


Ängesbäcken

 
Vi träffas efter avslutad jaktdag och Britta antecknar älgobsen. Jag tyckte farbror Svenne, jaktledaren, såg häftig ut då han hade kepsen bak och fram.


Lite risig och trött 🙂 Under älgjakten har jag min keps som det står Jaktjournalen på. Den fick jag då jag vann priset årets ungdomsjägare år 2007 (jag fick ju en massa andra saker också som jag haft mycket nytta av).


Älgkon jag sköt

ö
Kalvarna


Alldeles färsk spillning


Fajta kommer tillbaka efter en söksväng

Kommentarer

