Fjäll-längtan

Jag är lite sugen på att fara en sväng till fjälls nu i helgen. Jag känner verkligen att jag skulle vilja få komma bort några dagar och göra något annat. Bara vara ensam och ta tillvara på denna vackra årstid. Är det någon gång man ska gå i fjällen så är det på hösten. Alla dessa otroliga färger, klar luft och inga blodsugande flygfän. Nils tycker att jag är smått galen och har bett mig vänta till oktober då vi troligtvis ska fara upp till stugan en sväng. Men det är ju sista dagen på älgjakten på fredag och sedan så är det ingen brådska med vare sig harjakt eller fågeljakt. Det hinner jag med ändå och bär har jag plockat så det räcker till och blir över. Men jag borde kanske stanna hemma och göra lite nytta istället…Som vanligt har jag alldeles för mycket jag vill och skulle behöva göra för att få tiden att räcka till. 

Tydligen har det börjat en tv-serie som handlar om svenska lyxfruar i Hollywood. Jag har inte sett den själv eftersom vi inte haft tv sedan ett par månader tillbaka och även om vi haft tv skulle jag inte se den. Men jag tänkte idag på att det är ingenting jag själv skulle eftersträva eller ens avundas. Jag har aldrig känt att jag skulle vilja leva ett liv i lyx där jag får allt jag pekar på och har människor som ständigt passar upp. Vad vore livet utan att få kämpa lite ibland. Jag bryr mig inte ett dugg om dyrbara smycken eller kläder som man omöjligt skulle kunna använda till annat än galapremiärer. Det betyder oändligt mycket mer att få känna sig älskad och få älska tillbaka, att få njuta av friheten i vår vackra natur, att få händerna nedsmustade med jord efter att ha grävt en dag i potatislandet eller att känna en hunds blöta nos mot sin kind.

Kommentarer

