Älgjakt

När jag klev upp 05.30 på igår morse var jag helt säker på att vi skulle skjuta en älg. Men det blev stolpe ut igår. Fajta tog upp bara 200 meter från bilen direkt när jag släppt henne och självklart så stod det inte utan bar iväg på grannmarken. När jag väl fick igen henne så hade Hindra och Cindi tagit upp och de var på väg mot det område som jag och Fajta gick på. Jag hann genskjuta det till det pass där jag förmodade att de skulle komma och Fajta anslöt sig till dem och skällde hon med. Men tyvärr så passerade älgen och hundarna passet där jag stod, på bara 100 meter, men i en skogsrimpa så jag fick aldrig ens se skymten av något. Sedan så for det iväg långt innan hundarna slutligen släppte.

När vi fått tillbaka vovvarna bytte vi område. Även här fick hundarna tag i älg men det ville inte stå. Fajta tog upp en älg på ett avstånd på 800 meter ifrån mig och på helt ostörd mark. Men ändå ville älgen inte stå kvar utan efter ca. 10 minuters stånd så bar det iväg det med. Men trots skenande älgar och bortsprungna hundar så var det en trevlig dag i skogen. Nu väntar jag med spänning på älgjakten i oktober.

 


Min fina bil som är allt annat än ren just nu…men det hör till.


Fajta


Efter släppet såg det ut så här…


Även om det inte blev någon älg igår så fick farbror Nisse skjuta denna fina oxe åt sin hund Hero i onsdags.

Kommentarer

