Älgjakt

I helgen har det så klart varit älgjakt. Det har gått bra för oss med flera älgar skjutna. Själv sköt jag en kviga för Hero och Fajta igår. Föret har dock varit av det skrapigare slaget men spårsnön har röjt att vi har mycket älg på skogen. Jag fick också se alldeles färska lo och järvspår igår. Hade det varit mindre skrapigt i skogen hade jag troligtvis fått skjuta en älg till åt Fajta. Hon tog upp lugnt och fint och det stod i upptaget, men trots att jag tog det väldigt försiktigt och hade rätt vind så måste älgen ha anat oråd. Tillsist blev den dock skjuten på grannmarken då Fajta ställt fast den där. Min farbror Mats-Uno fick bland annat skjuta en riktigt fin oxe med 16-taggar. Så det har varit en riktigt härlig start på oktoberjakten.

Imorgonkväll börjar jag arbeta igen, men lite harjakt på morgonsidan ska nog hinnas med. Tyvärr har inte lill-katten synts till sedan i tisdags då hon försvann och nu tror jag med all säkerhet att hon är borta för evigt. Men det känns riktigt sorgligt, framförallt att inte veta vad som hänt henne.


Farbror Mats-Unos fina oxe


Laget samlas efter en lyckad jaktdag


Älgkvigan jag sköt åt Hero och Fajta


När Astron inte räcker till plockar jag fram min Swepoint och visst blir man glad då grönlampan blinkar för fullt.


Klövkampens Hindra (bland annat mor till Fajta)


Fin oxe som Tomas A. fick skjuta (det är farbror Nisse på kortet).

Kommentarer

