Svinaktigt sjuk

De flesta vet vid det här laget att svininfluensan eller ”den nya influensan” just nu sprider sig i förfullt i trakterna. Den nya influensan, A(H1N1), kommer ursprungligen från Mexico och anledningen till varför den kallas just svininfluensan beror på att virustypen vanligen finns bland svinpopulationer. I slutet på april började vi få höra och läsa om svinifluensan i media. Utbrottet skedde som sagt i Mexico och det dröjde inte länge förrän de första fallen i USA dök upp. Sedan har viruset spridit sig snabbt över världen och den 11 juni klassade WHO den nya influensan som en pandemi.

Svininfluensa upptäcktes 1930 och hos grisar är den vanlig och ibland dödlig. Den sprids normalt inte till människor men det virus som nu många av oss drabbas av kan ha muterat eller skapats genom så kallad reasorment. Reasorment innebär till exempel att om en cell är infekterad med två olika virus samtidigt och kan dessa virus ”mixas” så att ett nytt virus uppstår med egenskaper från de båda ursprungliga. Man tror att det virus som skapat den nya influensan har uppkommit ur reasorment och ”det nya” viruset har en arvsmassa från fyra olika influensavirus typ A av subtypen H1N1 (därav benämningen A(H1N1).

Vanligtvis smittas man bara av samma typ av virus en gång (på grund av att vi bildar antikroppar). Säsongsinfluensor byter arvsmassa kontinuerligt och därför så känner inte immunförsvaret igen viruset och man kan således drabbas flera gånger under sitt liv men då av olika stammar. Äldre personer som har genomlidit fler influensor har normalt sett ett bättre skydd men kan å andra sidan lida av sjukdomar som gör att de är mer mottagliga för att bli sjuka. Eftersom A(H1N1) har en ny genetisk sammansättning är det få som har något immunförsvar mot den och därför sprids det så snabbt och drabbar många. Till riskgrupperna räknas kroniskt sjuka, gravida och små barn (särskilt under två år).

Det nya viruset är egentligen inte dödligare än ett vanligt influensavirus men av ovanstående anledning mer smittsamt. Smittas man drabbas man av vanliga influensasymptom såsom feber och muskelvärk, även halsont, kräkningar och diarré kan förekomma. De bästa sätten att skydda både sig själv och andra från smittan är att hosta i armvecket, hålla för näsan vid nysningar och framförallt god handhygien. Om man inte blir så allvarligt sjuk så att man behöver sjukhusvård (vilket är mycket få), ska man stanna hemma. När man varit feberfri i över 24 timmar räknas man som smittfri. Det finns ingen medicin som botar mot virusinfektioner. Antibiotika hjälper mot bakteriella infektioner, men inte virus.

Svenska landsting har beställt 18 miljoner doser influensavaccin, Pandremix, för 1,2 miljarder kronor, vilket är den största vaccinationsbeställningen som någonsin har gjorts i Sverige. Vaccinationen ges i två doser. Den andra dosen ges 3 veckor efter den första (det kan räcka med en dos, men det vet man ännu inte).
——————————————————————————————————–
Eftersom vaccinet precis har börjat levereras kommer det att portioneras ut till olika sjukhus och vårdcentraler i små leveranser till en början. Dessa leveranser ska räcka till framförallt riskgrupper och vårdpersonal. Först vecka 48 (enligt senaste uppgift här i Vilhelmina) kommer de stora leveranserna att komma och massvaccinationen sätta igång på allvar.

I torsdags efter arbetsplatsträffen på jobbet så vaccinerade jag mig. Efter vaccinationen kände jag inget speciellt. Men senare på kvällen började jag få rätt ont i muskeln (m.deltoideus) där man får injektionen. Muskeln blev också varm och jag började få feber. Sen på natten mot lördag fick jag frossa och kände mig rätt eländig. Varenda uns på kroppen gjorde ont, framför allt armen där jag fått vaccinet. Jag vet att det är vanligt att man får lättare influensasymtom efter en influensavaccination. När man får en vaccination får man egentligen (väldigt förenklat) en liten dos av sjukdomen man vaccineras mot för att kroppen ska bilda antikroppar. Men tyvärr kan jag nog inte påstå att det var lindrigare symtom jag fick. Jag blev riktigt dålig.

Jag haft så ont i armen där jag fick injektionen att jag inte kunnat sova på den sidan och jag är fortfarande öm. Jag har vaccinerat mig flera gånger tidigare, bland annat mot hepatit, men aldrig fått så ont. Jag ska dock tillägga att jag har pratat med andra som vaccinerat sig som inte känt av det alls. Jag kan ju inte veta om jag blivit smittad innan jag fick vaccinationen (inte omöjligt) eller om det var vaccinationen som gjorde att jag blev sjuk. Men jag tvivlar inte på att det är svininfluensan jag har/har haft. Jakthelgen blev det intet av och jag känner mig som en svikare som inte deltog i styckningen idag. Men det är först nu på eftermiddagen jag ens kunnat förmå mig att lämna sängen. Jag som så sällan är sjuk! 🙂

Jag kan varken råda eller avråda någon från att vaccinera sig. Valet är ens eget. Men jag gjorde det eftersom jag arbetar på en arbetplats där jag möter många människor. Det viktigt att själv ha ett skydd men framförallt är jag genom att vaccinera mig en mindre smittorisk för andra. Det finns människor som inte kan vaccinera sig eftersom de är allergiska mot ämnen i vaccinet och människor som risker att bli allvarligt sjuka om de drabbas. Jag sprider inte smittan om jag inte blir smittad själv; så tänkte jag. 

Frågan jag ställer mig är om inte vaccinet kommer alldeles för sent? Många har redan haft och kommer att ha haft ”den nya influensan” innan vaccinationen kommer igång. Kanske kommer det att visa sig att beställningen av vaccin för 1,2 miljarder plus all annan kostnad (personal, annonser, tidsåtgång, bortprioriteringar m.m.) gjorts i onödan. Men det är ju än så länge omöjligt att veta. Framtiden får utvisa.

Kommer Ni att vaccinera Er?

Kommentarer

