Försvunnen

Vi var och jagade kalv i tisdags på vår mark vid Blaikfjället. Det var ont om spår men tillsist fick Fajta tag i en älg nästan vid fjällkanten. Det blev gångstånd och först efter två kilometer stod det. Då var det redan på fel mark och dessutom hade jag sett på spåren att det var ett stort vuxet djur så älgen var inte skjutbar. Jag och Nils bestämde oss för att söka rätt på varandra i skogen och vi gick sedan igenom resten av området med Stalo, i förhoppning att Fajta skulle släppa älgen och ta bakspåren tillbaka. Jag höll hela tiden koll på pejlarna var hon var och tillsist tappade garmin pejlen kontakt. Men när jag och Nils kom till pappa, som suttit på pass, såg vi på swepointpejlen att Fajta fortfarande skällde. Då var hon över sex kilometer bort. Det började bli mörkt men vi gick upp på fjället i dimma och kraftig blåst för att försöka få bättre kontakt men utan framgång. Tillsist var vi tvugna att ge upp. Väl nere vid vägen igen fick ingen av pejlarna kontakt och det hade blivit kolmörkt. Vi tog bilen och körde upp på en höjd men ingen kontakt där heller.

Vi åkte hem och fick mat i oss innan Nils, jag och min syster Lotta begav oss iväg i bilen för att försöka hitta Fajta. Trots att vi hade takantenn till garminpejlen fick vi aldrig kontakt på hela natten, inte på den andra pejlen heller. Klockan fem på morgonen kom vi hem och sov tre timmar innan jag och Nils begav oss iväg igen. Under hela dagen igår körde vi över femtio mil på en en massa skogsbilvägar som bestod mer av is än grus. Men vi fick endast ytterst svag kontakt på swepointpejlen ibland och vid ett tillfälle såg vi att skallindikatorn gav utslag.

Idag är pappa och Nils ute och letar, hittills utan resultat. Vi ska ha fest för Nils som fyller trettio i helgen och jag har en del att göra. Men allting känns så otroligt meningslöst och ledsamt. För Fajta vill jag inte mista…

Kommentarer

