Besök på Hembergsskolan

Idag gjorde jag ett besök på Hembergsskolan hos min syster Lillemor och hennes klass. Hon arbetar som lärare på högstadiet för unga asylsökande och kvotflyktingar. Det var verkligen jättekul. Eleverna var pigga och frågade mycket om allt möligt. Jag pratade en del om utbildningen och hur det är att jobba som sjuksköterska, sedan lät jag dem lyssna på mitt och deras eget hjärta med ett stetoskop. Jag tog även blodtrycket på några av dem. Det var verkligen en trevlig och rolig timme med mycket skratt!

Här är några av frågorna jag fick idag:

Hur länge har du jobbat som sjuksköterska?
-Snart tre år.

Varför ville du bli sjuksköterska?
-För att jag tyckte att det verkade vara ett spännande och givande jobb. Det är trevligt att möta människor och jag visste  att det fanns stora chanser att få jobb på hemmaplan. Dessutom har jag en dröm att någongång få åka utomlands och jobba som sjuksköterska.

Har du pojkvän och barn?
Jag har pojkvän men inga barn.

Vad brukar du göra på fritiden?
Jag tycker om att jaga och vistas i naturen. Jag läser även mycket böcker. Tycker också om att fotografera och måla. Jag tycker om så många saker.

Har du skjutit en elefant?
Inte ännu i alla fall. 🙂

Skulle du vilja byta yrke?
Ibland. Men för det mesta trivs jag alldeles utmärkt.

Hur gammal är du?
Jag är snart 26 år.

Hur gammal var du då du började studera till sjuksköterska?
Jag hade nyss fyllt tjugo.

Kommentarer

