Ovanligt grå november

För några dagar sedan tyckte jag att det kändes så otroligt trist och långsamt. Tur nog så brukar jag bara känna så i ett par timmar åt gången. Vanligtvis brukar jag tänka i stil med ”man ha int roligare än man gör de”. Men vädret har sannerligen varit trist här uppe under en längre tid. De senaste dagarna har det varvats mellan snöblandat regn, regn, blötsnö och slisk och slask. Man har knappt märkt att det varit dag eftersom det är så mörkt ute dessutom börjar det redan skymma vid 15-tiden. Jag kände mig tvungen att kolla upp hur många soltimmar vi har haft i november egentligen. Och hör och häpna den 17/11 hade Umeå (som nog kan räknas som närmaste stad) haft hela 4.7 soltimmar och jag tror inte att det har varit så många fler sedan dess. Men stackars Karlstadsborna som bara haft ynka 1.1 soltimmar. Tycker ni ockå att vädret varit grått?

Soltimmar november, fram till och med 17/11:


Visby 12,6 timmar
Luleå 11,9

Karlskrona 11,2

Nordkoster 10,3

Norrköping 8,2

Kiruna 8,2

Tarfala 8,1

Östersund 7,5

Växjö 6,5

Lund 4,9

Umeå 4,7

Stockholm 3,8

Svenska Högarna 3,5

Göteborg 3,3

Borlänge 2,6

Karlstad 1,1

 (Källa: SMHI (TT)

Kommentarer

