Lucia

Jag kan inte påstå att jag har något vettigt att skriva om direkt. Men det var ju Lucia i söndags och jag kom att tänka på att jag faktiskt varit Lucia en gång i tiden. Ve och fasa.  Det är inget jag minns med glädje. Jag har många fina minnen från byaskolan men den gången när jag blev vald till Lucia tillhör inte den kategorin.

Det gick till så att skolans Lucia alltid var en av tjejerna som gick i årskurs sex. Så när dagen kom då Lucian skulle väljas fick alla vi flickor i sexan gå in till varje klass och stå längst fram i respektive klassrum. Vi stod där uppradade framför de andra eleverna medan de röstade på vilken av oss som skulle bli Lucia. Jag tyckte att det var hemskt att stå där och bedömmas. Hade jag vetat att det var just den dagen det var val av Lucia så skulle jag nog ha bönat och bett mamma att få stanna hemma. Alla, inte minst jag själv, blev väldigt förvånade då rösterna hade räknats och det visade sig att jag hade ”vunnit”.

Jag kände mig inte ett dugg glad över att ha blivit vald och jag minns så väl hur några av pojkarna i klassen retades med mig och sa upprepade gånger att ”vi som trodde att en Lucia skulle vara snygg” och jag avskydda hela tillställningen ännu mer. Jag hade inte bett om att bli vald…Jag beslöt mig till och med att prata med vår klassföreståndare om att jag faktiskt inte ville vara Lucia. Och det krävdes en stor portion mod av mig för jag har aldrig varit den mest framåtriktande tjejen, speciellt inte då jag var yngre. Min önskan fick i alla fall ett ordentligt avslag av lärarinnan som istället sa att hade jag minsann blivit vald av de andra eleverna fick jag nog allt ställa upp och att jag borde vara stolt istället.

Dagen när det var dags för Luciafirandet så var jag väldigt nervös och önskade mest av allt att jag sluppit undan det hela. Men mamma var snäll och hjälpte mig att få bukt med mitt hår på morgonen och min lillebror sa att han tyckte jag var fin. Det var den bästa komplimang jag kunde ha fått. Den gången visste jag dock inte att det var sista gången jag skulle få höra honom säga det.

Jag hoppas att man ändrat på hur man väljer Lucia på skolan, och jag blir glad varje gång jag får höra hur Lucia väljs genom lottning eller något liknande. Det må låtande moraliserande men att bara bli bedömd eller att tävla i det yttre är inget som jag tycker är vettigt, speciellt inte bland skolbarn.

Kommentarer

