Eva Fredholm


Namn
:”Eva”-Jeanette Fredholm
Ålder: 26 år (född 1983)
Bor: I byn Berg utanför Borlänge
Familj: Sambo med Rikard (som inte jagar…än så länge!!) Hunden Krut, blandras tax,drever och beagle.
Sysselsättning: Skiftgående lagerarbetare på SATEBA samt anställd i jaktbutiken Gustafs Jakt och Fiske.

Hur skulle du beskriva dig själv?
En positiv jakttokig tjej som försöker hinna med så mycket tid som möjligt i skogen. Jagar oftast rådjur, hare och räv med egna hunden men utnyttjar också jakttiden efter rådjursjakten till bla. vakjat på räv, bäverjakt, vildsvinsjakt, älgjakt på hösten (är jaktledare) och all annan jakt jag får tillfälle till, är alltid nyfiken på nya jaktupplevelser. Har genom JAQT Gävle-Dala jagat bla. fågel med trädskällare.


När o varför började du jaga?

Tog min jägarexamen 2001. Men har alltid följt mina morbröder och andra nära som jagat på alla olika slags jakter men som liten var det främst älgjakten som jag började följa med på.

Varför är tycker du jakten så fängslande?
 
Spänningen i ögonblicket när drevet närmar sig och du vet att när som helst kan drevdjuret dyka upp i ditt pass eller i annat fall tillfället när väntan är över och viltet går i pass. Insikten om att du aldrig kan styra jaktens utgång då varje jaktdag ger något nytt! Sen är det skönt att komma ut i skogen, få koppla av och endast koncentrera sig på jakten som sker här och nu.


Vad är din favorit- respektive drömjakt?
 
Är intresserad av många jaktformer och alla har sin tjusning. Men favoritjakten måste sägas vara jakt med drivande hund och drömjakten kan vara en antilopjakt någonstans i Afrika. Just för den stora skillnaden i natur och jaktsätt.


Vad har du i vapengarderoben? 
Husqvarna   kal. 9,3×57 (eget pågående bygge)
Remington 7 kal. 308 Win.
Weirauch HW66 kal. 22 Hornet
Voere kombi kal. 12 – 222 Rem
Beretta 301 halvautomat kal.12
Simson o Suhl kal. 16
Krico kal. 22 long  (målskjutning)


Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills)
 
Måste välja natten när jag sköt min första räv. Det var bland de första nätterna jag satt själv i våran vak-koja. Snön låg fint och molnen låg lågt så ljuset från staden lyste upp natten. Efter några timmars stirrande på alla buskar och grästuvor i och kring hagen kommer så plötsligt en skugga glidandes från åkervägen och in i hagen. ÄNTLIGEN är första tanken…sen börjar hjärtat dunka, lite närmare bara. Osäkrar bössan och tycker att det låter som att jag knäcker en kvist. Men räven kommer närmare och jag fångar upp bogen med ett darrande hårkors och kramar avtryckaren. Smällen hör jag knappt men mynningsflamman förblindar mig de första sekunderna. -Vart är den, bommade jag!? Efter att ögonen åter vänt sig vid mörkret ser jag räven ligger en bit från åteln just där som jag sköt den. Glädjen över att lyckats ”överlista” min första räv kommer, spänningen släpper och från den stunden är jag fast för vakjakt på räv under vinternätter. Som minne sitter skinnet här hemma på väggen bredvid datorn. Även andra jakttillfällen har etsat sig fast….men om jag skall berätta alla dom här, då räcker inte denna sida till….


Vad tycker du utmärker en bra jägare?

Respekten för viltet och att lära känna viltarten du jagar för att kunna ”överlista” djuret.
Vetskapen att du aldrig är fullärd, det händer ofta något nytt i skogen, andra kanske har upplevt situationen innan dig och har kunskapen om en väg till lösningen av ”problemet”. Praktiskt sett är en bra jägare den som kan läsa naturen och se var drevet/jakten kommer att gå och sedan ta sig dit i tid för att hinna komma i pass. Den som lärt sig allt detta ser jag upp till och kallar ”riktig” jägare.


Hur upplever du det att vara kvinna och jaga?

Har aldrig upplevt och ser inte några nackdelar med att vara kvinna och jaga. Mer nyfikenhet och vilja att lära ut jakten. Jag tror också att kvinnor har en fördel i att lättare kunna lyssna och tillvarata den information som ges. Vi behöver aldrig leva upp till den machokultur som jag tror vissa grabbar som börjar jaga kan behöva ”bevisa”.

Inte heller inom mitt yrke som vapenhandlare ser jag några negativa sidor med att vara kvinna, mer fördelar då kunderna verkligen lyssnar på det du säger.


Tre saker du inte vill vara utan i skogen

Bössan, Hunden och Kniven. Sen löser sig allt!

Kommentarer

