Vargjaktsdebatt

Här är väl lite av mina synpunkter på det hela. Jag är ingen expert på någonting och jag lever inte ens i ett område där vi har problem med varg. Men jag har träffat och känner flera personer som bor i vargtäta områden och som jägare och lantistjej (något jag är stolt över) kan jag förstå de problem som jag fått beskrivet för mig. Först och främst vill jag säga att jag tycker att alla djur har rätt att få finnas och jag värnar om miljön och artrikedom i naturen.

Jag tror att jägare som öppet uttalar sig om att vargen ska utrotas i Sverige och att ”en död varg är en bra varg”  och dylikt inte gör någon vidare tjänst för jägarkåren i stort. Det är sådana uttalandet som sätter sig i icke-jägares ögon/öron och som får oss att framstå som rabiata rovdjurshatare. Istället tycker jag att vi jägare måste komma med sakliga och riktiga argument, precis som man ska göra i all annan debatt. Som till exempel att vargjakten är bra på grund av inaveln i den svenska stammen och att belysa på ett vettigt sätt de problem som en stor vargstam medför till exempel för boskapsskötsel, rennäring, löshundar, halvtama vargar m.m.

Om vargen behövt en biotop att leva i som endast fanns här i vårt land av alla andra ställen på jorden så skulle jag gärna acceptera en stor frisk vargstam och hänga bössan på väggen. För alla djurarter har rätt att finnas, själv tycker jag att vargen är ett spännande och vackert djur. Jag hade sannerligen stått först i kön när det gällt vargens räddning om det i hela världen endast var i Sverige vargen kunde leva. Men nu är så inte fallet. Det finns varg i flera länder där de kan leva i så gott som ostörda marker. I vildmark vi bara kan drömma om här i Sverige. Bara i Ryssland finns det ca. 45 000 vargar, jämför det antalet med den utrotningshotade sibiriska tigern där det finns ungefär 500 individer kvar i hela världen.

Det är lätt för stadsbor och människor som inte bor i vargtäta områden att uttala sig om att det absolut ska finnas mycket varg i Sverige. Självklart har alla rätt att få uttala sig in denna fråga, men det finns ett stort men. Hur många av alla dessa tyckare tillbringar så mycket som en dag i skogen eller har sett vargproblemen på nära håll? Många tycker att det skulle vara trevligt att kunna se en varg från bilen eller på en fisketur som äger rum en gång om sommaren men de förstår inte vad det innebär att leva tätt intill ett vargrevir. Det lätt att uttala sig kritiskt om ”jägarlobbyn” och vargjakt när man är en ung moderat för att vinna röster eller då man ryser i sin lägenhet i storstan över bilder på döda vargar som syns i media. Men bonden som förlorat sina får, jägaren som förlorat sina jaktmarker och sin jakthund och andra människor som lever nära inpå vargen är det ingen som lyssnar på.

När jag får läsa meningar eller kommentarer som att ”det borde utöras masslakt på jägare istället” eller att ”det borde minskas på människor inte varg” m.m drar jag åt mig öronen. För hur det än kan vändas tycker jag inte att en vargliv är värt mer än ett människoliv och sådana uttalande tyder inte bara på brist av intelligens utan även respekt och medkänsla för andra människor. Jägare svartlistas i såna här debatter, men det skrivs inget om att det är jägarna som är de människor som tillbringar flest dagar i skog och mark, att inga andra gör så mycket viltvårdsåtgärder som jägarna och att jägarna ser till att det mest ekologiska kött som existerar finns att tillgå.

När det talas om masslakt på varg och att 12 000 blodtörstiga jägare är ute och jagar 27 vargar, bör det också tas i beaktande att jakten och de antal vargar som ska skjutas är bestämt av vår regering. Av de 12 000 jägare som registrerat sig för vargjakt är det säkerligen inte lika många som verkligen jagar varg, och speciellt inte under en och samma dag. Dessutom är kanske den lyckade jakten på 25 fällda vargar på en dag är ett tecken på att det finns fler vargar i Sverige än man hittills trott. Forskarna säger ju själva att det är omöjligt att veta ett exakt antal vargar i Sverige idag. De skjutna vargarna kommer säkert också att bidra till en hel del information om vår nuvarande vargstams kondition. Men det rapporterar inte media om. Inte heller har jag sett en enda artikel (komma gärna med tips på motsatsen) där en representant från jägarkåren får återge sin synpunkt på varg och vargjakt. Det är dålig och enkelriktad journalistik.

Slutligen citerar jag Olof Liberg, vargexpert och koordinator för vargforskningsprojektet Skandulv (tack Nordjämten för tipset).

”– Naturen är inte så väldigt naturlig längre. Människan är överallt. Att släppa en vargstam fri vore katastrof. Vargar är enormt smarta djur och ett stort rovdjur och de skulle ta sig allt närmare bebyggelse. I ett modernt, civiliserat samhälle går det inte att släppa en rovdjursstam fri. Vi har jagat rovdjur i alla tider och måste så fortsätta att göra, säger Olof Liberg. Olof Liberg säger att debatten mycket är en fråga mellan dem som bor i glesbygden och de som bor i storstaden, mellan majoriteten som inte lever nära varg och minioriteten som gör just det. – Jag älskar hela naturen och framförallt vargen som jag forskar om. Den är ett fantastiskt djur, spännande och respektingivande. Men man måste förstå att alla inte tycker så och att vargarna faktiskt ställer till stora problem. Romantikerna måste inse att det faktiskt är så, annars blir debatten så fel. Det vore som att glesbygdsborna hade åsikter om vägtullarna i Stockholm.”

Kommentarer

