Alpina Trapper

Alpina Trapper - brun

Dessa kängor har jag testat under en längre period nu. På en av mina fjällvandringar i somras beslöt jag att testa dem utan att ha gått in dem först. Precis som säljaren rådde mig till att göra, för dessa kängor skulle inte behövas gå in sade han. Jag ska erkänna att jag var tveksam till att göra detta till en början eftersom skoskav på fjället kan förstöra även den mest natursköna upplevelse. Men han hade rätt. Kängorna var väldigt sköna att gå i och inte den minsta tillstymmelse till skavsår fick jag. Bra grepp på steniga ytor och varma utan att vara för varma.

Under hösten har jag även använt dem under jakten en hel del och jag är väldigt nöjd med dem. De måste smörjas ofta, precis som de flesta andra kängor, annars kan de ta in vatten. Men sköter man smörjningen tål de väta utmärkt. Inte en enda gång blev jag blöt om fötterna trots att jag vadat över bäckar och gått över blötmyrar. Det enda nackdel jag kan komma på med dessa skor är snörningen. Öglorna är” låsta/hela” och för att det ska gå fortare och smidigare att snöra hade det varit bättre om de varit öppna, om ni förstår vad jag menar. Av en slump träffade jag en annan jägarkvinna som också använder dessa kängor och hon var väldigt nöjd med dem. Läs om skorna mer här

Kommentarer

