Toppjakt

Jag har jobbat och gjort en massa annat som medfört att jag inte hunnit vara ute. Men idag skidade jag en sväng på markerna. Det har varit riktigt grått väder några dagar nu, men det är milt. Ingen tjäder fick jag se i tallskogen men väl några orrar som satt i ett par björkar vid en liten bäck. Jag skidade lite närmare och när jag var på ungefär 80-90 meters avstånd stannade jag. Bössan lade jag upp på ryggsäcken och sedan tog jag fram ammuntionen ur fickan. Jag värmde skotten i handen innan jag tryckte in dem i magasinet. Jag la mig ner i snön och styrde in ett skott i loppet. När jag hade pipan stadig och säkert läge på orrtuppen osäkrade jag bössan. I samma stund som skottet brann av flög orrflocken iväg. Alla utom en, den som rasade ner från björken död ögonblickligen.

Kommentarer

