Älgkött (inte lammkött) i sänghalmen

I förrgår, gjorde jag en rätt makaber upptäckt då jag gick och la mig. När jag skulle lägga armen under kudden så kände jag något blött, lite slemmigt och allmänt underligt. Katten har kräkts i sängen, ve och fasa, var min första tanke. Så jag tände sänglampan och lyfte på kudden. Men det visade sig att det var en stor klump med älgkött som låg där. Jag började tokskratta och Nils svor över Fajta. Jag hade gett henne älgkött (vi har tagit reda på en del spill från jakten och ger det nu till Fajta när hon diar) tidigare under dagen. Det roliga i det hela var jag på eftermiddagen hade gått in i sovrummet och då inte kunnat begripa varför överkastet på sängen var så skrynkligt och varför alla prydnadskuddar låg på golvet. Men jag rättade till det och tänkte inte så mycket mer på det. Jag begriper inte hur Fajta lyckats få till det så snyggt, för min kudde som hon lagt köttbiten under låg ju i sin tur under överkastet och täcket.
   Det var bara att kliva upp och byta i sängen och Nils sa att han inte kunde förstå vad vi gjort Fajta för ont. För det var ju minsann i stil med att hitta ett hästhuvud i sängen, precis som i filmen ”Gudfadern” om ni kanske minns 🙂

Jag har faktiskt varit utsatt för en liknande episod när jag var liten. Då var det en hund vid namn Tindra som hade valpar och var i farten. När jag krupit under täcket för att sova så kände jag något kallt och blött under fötterna. Och när jag tittade efter så var det en bit kött där, övertäckt med bitar från min madrass. Det var likadant då, sängen var bäddad när jag gick och la mig, men likväl så väntade en överassking under täcket. Tindra hade ju dessutom grävt en grop i madrassen och lagt köttet i, sen hade hon omsorgsfullt täckt över det hela med bitarna hon rivit loss. Hur hon sen lyckats täcka över med överkastet begriper jag inte.


Fajta som liten valp, den filuren!

Kommentarer

