Brrr….!!!

-36 när jag steg upp i morse.

Idag ska jag bland annat roa mig med att baka GI-bröd, jag har hittat ett riktigt gott recept med linfrö, solrösfrön och russin. På nyår skrev jag och Nils på ett ”götta-kontrakt” vilket innebär att vi inte får äta godis, kakor, bullar, chips m.m. eller dricka läsk på ett år. Egentligen kan jag inte förstå varför Nils absolut ville att vi skulle göra ett kontrakt, för även i vanliga fall äter vi inte mycket sånt. Men han ville det och jag var inte sen att ställa upp. Läsk tycker jag ju inte om för att jag tycker att kolsyran svider på tungan, så det är lätt att undvika 🙂 Och jag är inget stort fan av kakor eller bullar heller, det är degen som jag tycker är godast. 
   Numera har jag nästan inget sötsug alls och när jag känner att jag vill ha något sött passar fikon eller en sharonfrukt (de är hur söta som helst) alldeles utmärkt. Vill jag ha något istället för chips så brukar jag rosta solrosfrön, mandel och hasselnötter tillsammans med lite flingsalt i ugnen. Riktigt gott!    

Jo, jag är lite av ett hälsofreak. Men jag räknar inte kalorier eller kollar GI-tabeller slaviskt, utan jag tror på att genom att äta så naturliga och nyttiga råvaror som möjligt och genom att träna regelbundet så mår man bra. Jag ser så många exempel på mitt jobb hur det kan gå om man inte tar hand om sin egen hälsa och kropp…Mycket är genetiskt betingat, självklart, men man behöver inte förvärra det genom att inte ta hand om sig själv. Det heter ju ”kroppen är själens tempel” och det templet bör man vårda för att även själen ska trivas. Det handlar inte om att vara pinnsmal eller otroligt muskulös, utan helt enkelt bara om att må bra.

Kommentarer

