Lojakten drar igång

Tilldelningen i hela landet är på 209 djur. Totalt i de fyra nordligaste länen får fällas 127 lodjur, vilket är 27 fler än rekordtilldelningen 2009. I  Storuman, Lycksele, Vilhelmina, Dorotea och Åsele får det fällas högst 22 djur (om jag minns rätt är det samma tilldelning som ifjol). Här ska man kunna hålla sig uppdaterad om årets licensjakt på lodjur.

Jag har på senaste tiden läst en del om debatten kring lodjursjakt med fällor, vad har ni för åsikter kring detta? I övrigt kan jag nog tycka rent allmänt att media har fått fnatt då det gäller just negativa skriverier om jakt på rovdjur.


I förrgår när jag var ute och åkte skidor med hundarna på skogen så kom jag på ett alldeles färskt lospår. Så chansen finns att det blir en som åker dit i år.

Kommentarer

