Kvinnodagen

Det var ju internationella kvinnodagen igår och jag står för att jag fortfarande tycker att den behövs. För fortfarande får män generellt högre lön än kvinnor för samma arbete, varannan kvinna över femton år i Sverige har utsatts för våld av någon man, kvinnor mördas i så kallade hedersmord, kvinnor objektiviseras både av sig själva, av män och i media, kvinnor får billigare och många gånger sämre behandling än män inom sjukvården…Ja, listan kan göras lång. Och det handlar inte bara om jämställdheten i vårt eget land utan innefattar hela världen. 21 procent av kvinnorna i Sydafrika har blivit våldtagna. Många av Indiens tre miljoner prostituerade har kidnappats och hålls som fångar på bordeller. Kina har tio miljoner prostituerade. Minst 100 miljoner kvinnor saknas i världen i dag. Fler kvinnor har dödats för att de är kvinnor än alla män som har dödats under 1900-talets alla krig.

Folk tycker ibland att jag är tuff för att jag jagar eller för att jag helst fjällvandrar ensam, men det är ingen som tycker att det är särskilt märkvärdigt att jag väver eller gillar att baka för det är liksom något jag förväntas tycka om. En tjej som kör rally anses som en tuff brud, en kille som gillar virkning är lite töntig. En liten pojke som bygger ett högt torn av lego får höra hur duktig han är som kan bygga så högt, men en liten flicka som leker med dockor och skapar sociala relationer får sällan höra det.

Det är ju just skillnaden mellan män och kvinnor är fascinerande och som bör värdesättas. Jag förundras fortfarande varje dag hur män egentligen fungerar och tänker. Det ger mig nog lika många djupa bryderier som glada skratt. Men jag är lycklig över att vara kvinna, för jag tycker kvinnor är så bra och ju fler starka kvinnor jag möter och lär känna dessto stoltare blir jag också av att vara en. Lika beklämd blir jag när jag ser tjejer som objektiviserar sig själva eller vars hela liv kretsar kring utseende, kläder och ytlighet.  

Jag menar inte att kvinnor och män ska vara likadana. Jämställdhet handlar inte om att det är kvinnan som ska vara ute och meka med bilen och mannen ska vara inne ta hand om barnen och laga mat. Vi uppfostras inte bara på olika sätt utan vi är också genetiskt olika. Och det är inget fel i det, en man är en man, en kvinna en kvinna. Vi behöver inte axla varandras roller och bli något mittimellan. Men det ska vara värt lika mycket att vara kvinna som att vara man och det ska vara värt lika mycket att ta hand om tvätt eller laga en god middag som att reparera traktorn.

Kommentarer

