Valparna

Valparna växer å växer. Det är otroligt vad dessa små kan växa på så kort tid. De tre första veckorna låg valparna och Fajta i en valplåda i köket, nu för snart en vecka sedan har de fått flytta ut till hundhuset. En liten radio spelar för dem och de har det varmt och skönt. Varje dag när temperaturen stigit öppnar jag upp hundluckan åt dem. Än så länge är de lite tveksamma till att gå ut men de tycker att det är otroligt intressant att trängas vid luckan och se på världen utanför. Vi ger valparna mat tre gånger om dagen och jag ser också att Fajta låter dem dia då och då. När jag ger småttingarna mat brukar jag alltid vissla. Den signalen lär de sig snabbt och det är enkelt att sedan använda den vid inkallning och i skogen. De förknippar ljudet med något positivt, redan nu när jag visslar blir de som tokiga.

Jag sitter ofta och studerar dem och idag tog vi även in tikvalparna i huset. Det är en som jag fastnat speciellt för, men de ska få växa lite till innan jag slutgiltigen bestämmer mig. Men det är som pappa brukar säga: ”Det finns ingen som duger till att välja ut en valp för i sådana fall skulle det aldrig gå att sälja den sista i en kull”. Vi har sett genom åren att det många gånger varit de valpar som blivit valda sist som blivit både de snyggaste och jaktmässigt bästa hundarna. Ett bra exempel är ju Klövkampens Era och Klövkampens Uro, som båda blev valda sist i respektive kull.

Kommentarer

