Klövkampens Vilda

Ja, så ska hon heta mitt nya lilla tillskott och än så länge passar namnet henne väl. Det var minsann inte lätt att välja vilken jag skulle behålla och jag funderade länge. Men tillsist föll jag på denna valp. Hon var lite mörkare än de andra två tikvalparna och jag tyckte om hennes sätt att röra sig och hennes nyfikna och tuffa temperament.
  Som jag skrivit tidigare så är det svårt att se på en åttaveckors valp hur den kommer att se ut när den är vuxen och det är så gott som omöjligt att avgöra om det blir en jakthund eller ej. Det finns ju många olika terorier om hur man ska välja och vilka tecken man ska leta efter när man väljer valp. Men jag tror att det viktigaste valet gör man redan innan valparna är födda. Nämligen valet ur vilka föräldrar och vilka stammar man bestämmer sig för att köpa eller behålla en valp och framförallt att man själv tror på att kombinationen av föräldrarna ska bli bra. Om sedan hunden blir jaktduglig eller ej beror en hel del på jägaren själv, men en hund som har för lite eller rent av noll jaktintresse i sig blir aldrig bra i skogen hur duktig och skicklig jägaren än är. Det enda man själv kan göra är att ge hunden de bästa förutsättningar man kan för att det ska bli bra. 

Det ska bli väldigt spännande att se hur Vilda och hennes kullsyskon artar sig i framtiden. Syskonen heter Vix, Volf, Viking, Vardo, Volt, Veiko, Varga och Vittra.
 


Klövkampens Vilda. Jag ska verkligen försöka göra mitt bästa för och med denna lilla hund. Den som är intresserad kan se stamtavlan här.

Kommentarer

