Små guldkorn

Mina guldkorn är dessa små glimtar och händelser i livet som jag kan plocka fram ur minnet och glädjas åt. Vardagen kan ibland kännas tung och tråkig, men varje dag innehåller flera saker och händelser som gör livet så härligt. Det behöver inte vara något stort och omvälvande utan just de små detaljerna som man många gånger glömmer bort att lägga märke till. Men som är så fantastiska egentligen, om man bara tänker efter och tar sig tid till att se. 

    Det kan vara att se ett gyllene höstlöv sakta falla mot marken, att lägga märke till en kärleksfull gest mellan två människor som tycker om varandra, att läsa en riktigt bra bok, att krypa ner i en säng med nytvättade och vädrade sängkläder, att höra ett barn skratta otvunget och glatt, en hemlighet mellan systrar, det kan vara att äta något riktigt gott, ett trevligt samtal med en fin vän,  att höra ett rungade älghundskall en kall höstmorgon, att hitta något på ett oväntat ställe som man glömt bort att man ens hade i sin ägo, att se en blomma man planterat slå ut, ett träningspass som går riktigt bra, att fylla en hink med solmogna bär, att finna ett hjärta av tandkräm på toalettspegeln när man stiger upp yrvaken och sömning, att känna flyt i trappskyttet och se lerduvorna pulveriseras, att se en liten valp skutta omkring full av livsglädje, att vara ute i vår vackra natur alldeles ensam och bara njuta av alla dofter och höra ljudet av en porlande bäck, att lyssna på bra musik, att känna regndroppar falla mot huden en gråmulen men ljummen sommarkväll…Jag är kanske lite udda men jag kan i timtal studera mönstret på ett vackert blad, när grisarna bökar runt i jorden, en talltita som skuttar från gren till gren och kvittrar, en fin dikt eller intressant text, när hundarna sliter loss kött från älgben med sina starka käftar…Jag tycker att de små fjunen på kinden är så vackra när solen lyser på dem och jag fascineras av människors händer. Det sistnämnda är kanske lite av en yrkesskada för jag lägger bland annat alltid märke till om kärlen på handryggen är lämpliga att sätta en nål i eller ej 🙂 Händer med stora vackra utspända vener tycker jag om.

Det finns mycket som är så underbart och som gör livet så fantastiskt. Jag vet att jag använder mig av en hel del utsvävande adjektiv i denna text, men det är väl bara det att jag känner för det just nu. En av de finaste komplimanger jag någonsin fått var av en person som sa att han tyckte att jag var så full av liv. Kanske tycker jag extra mycket om den komplimangen eftersom jag under en period var allt annat än just det. Det var länge, länge sedan men den perioden kanske gjorde det möjligt för mig att lägga märke till alla dessa små guldkorn nu och det är jag tacksam över.

Kommentarer

