Fisketur

Hemma igen efter tre fantastiska dagar på fjället. Det är verkligen dagar som dessa som man njuter av att vara människa. Vädret var strålande både fredag och lördag och fisket har gått bra. Nils drog ett betydligt tyngre lass än jag själv, men min fjällsäck var ändå så pass tung att jag inte klarade av att lyfta upp den när jag skulle kränga den på ryggen. Jag var tvungen att ställa ned den på marken och sedan ta på mig säcken sittande. En teknik som den som burit tungt vet hur det går till. Jag har kvar röda märken på axlarna av tyngden från säcken. Men det ska vara lite tufft 🙂 Det är förbudsområde, så det är inte tillåtet att köra skoter. Vilket jag är glad över för på något sätt förstör motorbullret själva upplevelsen med att vistas på fjället. Med oss hade vi Goda och Stalo som draghjälp och under nätterna fick de sova med oss i tältet. Vi såg järvspår på kalfjället och jag tror även att jag såg spår efter en fjällräv när jag under lördagen tog en tur med hundarna, medan Nils stannade kvar och fortsatte fiska. Det finns flera fjällrävar i området och spåren var inte mycket större än efter en katt. Jag såg dessutom en stor skock med snösparvar.

Under lördagsnatten blåste det ordentligt och ett tag kändes det nästan som om tältet skulle blåsa bort. Blåsten avtog lite på morgonen men vinden bet ordentligt och det var halvklart väder när vi skidade hem i morse. Det är härligt att vakna till av ljudet av ripor utanför tältet och se framemot en ny dag ute på fjället. Speciellt då solen skiner och vädergudarna är på bra humör. Fjälltokig som jag är längtar jag redan tills nästa gång. Ikväll bjöd vi våra respektiva föräldrar på middag, och självklart var det nyfångad fjällöring på menyn.


Nils. Precis när vi börjar åka.


Ekipagen


Strålande väder och vacker natur


Stalo myser och vilar i solen.


Tältet  som ser väldigt litet ut i kontrast med omgivningen.


Och visst fick vi en del fisk 🙂


Ruskigt fula solglasögon men desto finare fiskar.


Lugna, snälla Goda, lite halvtjock och otränad men som ändå gav järnet och var bra draghjälp. Hon är fantastisk.


Klockan 19.30 lördagkväll

Kommentarer

