”Vargkriget”

http://svt.se/embededflash/1972229/play.swf

Följande har jag kopierat rakt av från SVT:s hemsida:

”Vargkriget. Natt efter natt rullar de fyrhjulsdrivna bilarna runt i vargreviren. Favoritvapnet är en avsågad älgstudsare, lätt åtkomlig vid förarsätet. I dokumentären Vargkriget har journalisten Peter Andersson och fotografen Björn Markusson träffat nyckelpersonerna i ett nätverk som systematiskt bedriver illegal jakt på varg. De har hatet till vargen gemensamt, men också frustrationen över rikspolitikernas brist på förståelse för den förändring som vargens utbredning har medfört. Nu är de beredda att riskera långa fängelsestraff för att få bort vargen. De agerar i samtliga varglän och har utvecklat effektiva metoder.
– Skiten ska bort. Så enkelt är det, säger en av dem.”

När jag läste detta och när jag såg trailern så kunde jag inte annat än skaka på huvudet. Antingen är alltihop iscensatt (för det finns onekligen vissa aspekter som verkar väldigt konstiga) eller så finns det verkligen jubelidioter till jägare. Självklart blir jag beklämd oavsett var sanningen ligger, eftersom det är just sådant här som svartmålar och förstör förtroendet för oss andra. Jag har inte sett hela dokumentären så jag borde egentligen inte uttala mig ännu. Jag hoppas dock att den faktiskt också visar varför många människor på landsbygden och jägare är avogt inställda till vargen och inte bara ”jägare” som åker runt med en avsågad studsare och dynamit. Detta var min första spontana reaktion, men den kanske ändras när jag sett flmen i dess helhet. Jag får väl se. Dokumentären sänds imorgon, söndag, på SVT klockan 20.00.

Vad tror/tycker Ni?

 

Kommentarer

