Dokumentären

Nu har jag sett hela dokumentären och det är ju omöjligt att veta om allt är sant eller ej.  För det finns fortfarande en hel del som jag inte förstår. Framför allt: Vad i hela friden tror detta ”nätverk” att de vinner på att ställa upp i en sådan här dokumentär? Det kommer inte att bidra till en bättre rovdjurspolitik och jaktmotståndare får vatten på kvarn. När sånt här visas i media får allmänheten fel uppfattning om oss jägare och den uppfattningen är inte positiv. Det är definitivt inte rätt väg att gå och det drabbar hela jägarkåren. Och har jag svårt att tro att det skulle röra sig om flera hundra personer.

Nu kommer jag väl att få en hel hop med otrevliga mail som vanligt men när det gäller en del aspekter förstår jag personerna i filmen. Illegal jakt i vilket form det än må vara är inget jag förespråkar eller ställer mig bakom. Däremot skulle jag handlöst skjuta en varg om den attackerade min hund, aldrig att jag skulle se Vilda eller Fajta bli vargmat framför ögonen på mig utan att försöka stoppa det. Jag tycker inte att vargen är mer värd än människors livskvalité på landsbygden. Jag skulle inte kunna och vill inte avstå från älgjakten eller vilken annan jakt som helst. För mig är jakten, och framför allt då med löshund, en livsstil som jag tycker att jag har rätt till. Jag tycker att vargen är ett vackert och kraftfullt rovdjur och jag skulle inte vilja se den utrotad. Men jag vill inte att vi ska ha en stor vargstam i Sverige av flera anledningar som jag nämnt i tidigare inlägg. Men det beteende och handlande som visades i dokumentären är förkastligt.

Kommentarer

