Tillbakablick

Det här skrev jag i ett inlägg på Vilhelminabloggen 24/5 2007. Jag skrev där ibland, dock väldigt sporadiskt, innan jag började med den här sidan. Just det här inlägget handlade om hur det gick till när jag blev vald till ”Årets Ungdomsjägare” och åkte ner till Jönköping för att ta emot priset. Jag hade faktiskt aldrig varit så långt söderut tidigare och det var så klart väldigt spännande att få se mässan också. Och det var verkligen en överrasskning som heter duga för jag hade ingen aning om att jag ens varit nominerad.


Foto: Elmia

Årets Ungdomsjägare 2007

Den 9/5 när jag var hemma och hängde tvätt ringde det på mobilen. Det var ett nummer som jag inte kände igen. När jag svarade presenterade sig en man vid namn Holger Nilsson som sa att han var chefredaktör för tidningen Jaktjournalen och han frågade om jag kände till tävlingen ”Årets ungdomsjägare”. Jag hade nämligen blivit utsedd till vinnare av denna tävling. Jag blev minst sagt överraskad. Tydligen hade min kära mor skickat in en nominering och juryn hade fastnat för mig. Jag kunde inte låta bli att fråga – men varför jag?
   Holger berättade att tävlingen arrangerades av Jaktjournalen, Eka-knivar samt yrkesjägaren Tomas Ekberg och att de gärna såg att jag kom ner till Jönköping och Sveriges största jakt och fiskemässa för att ta emot priset. Jaktjournalen bjöd på resen ner och Elmia stod för hotellrum och gratis inträde. 

Mina fina arbetskamrater ställde upp så att jag fick ledigt och kunde fara ner. Tack och lov följde Nils med han också. Vi åkte tåg från Östersund och vi var framme klockan 18.00 på kvällen efter två tågbyten, ett i Sthlm och ett i Nässjö. Det slog oss att det var full sommar där nere, rapsen blommade intensivt gul och på några ställen hade maskrosorna redan blommat ut. Hemma hade ju knappt björkarna börjat grönska! Vi letade reda på hotellet och installerade oss där sedan for vi ut och åt på en resturang som hette ”Gäddan och Gåsen”.
   På fredagsmorgonen tog vi bussen ut till mässområdet. Kl. 10.30 skulle vi träffa Holger för att äta viltbuffè gjord av stjärnkocken Leif Mannerström tillsammans med vd:n för Eka-knivar samt mässarrangören. Innan lunchen hann jag bli intervjuad och fotograferad av en reporter från Elmia (och jag som inte alls gillar att bli fotograferad). Sedan ringde Holger och sa att VK väntade vid montern. Jag blev ganska så förvånad över att se Roland Tidström och Trappern där, men det var roligt att träffa ”känns falke” i vimlet.

Viltbuffèn var väldigt god och kändes väldigt lyxig, speciellt i sådant sällskap. Kl. 12.00 var det prisutdelning. Då fick jag ta emot många fina priser. Dessutom fick jag berätta ”bäverhistorien” på stora scenen, gud hjälpe mig då jag fick veta att jag skulle göra det…Efter prisutdelningen hade jag och Nils lite tid att vandra omkring på mässan. Oj, säger jag bara. Otroligt stort och där fanns allt man kan tänka sig inom jakt och fiske och massor med människor. Sen på eftermiddagen åkte vi till tågstationen i Jönköping för att hoppa på nattåget hem. Vi var borta i lite mer än ett dygn och det var minst sagt intensivt, men när vi väl var hemma kändes det skönt att andas norrlandsluft igen 🙂

Det som betytt allra mest för mig är de människor som kommit fram till mig och sagt att de tycker att jag är en värdig vinnare till priset, det har värmt! Tack så mycket!

Kommentarer

